Durf te vragen!

Column | Mensen die vragen, worden geholpen

21 juni 2013

Onlangs was ik op een ondernemersbeurs in Gorinchem en maakte daar een sessie Durftevragen mee. De gedachte erachter is: als je iets wilt, vraag er dan om. Dat deden we tijdens de sessie en de bereidheid om elkaar te helpen, bleek groot. Want: mensen die vragen, worden geholpen.

E-book Eerste hulp bij Social media

Als kind kregen we te horen: kinderen die vragen, worden overgeslagen. Dat is er zo ‘ingeramd’ dat we, eenmaal volwassen, niet meer durven te vragen. Bovendien, om hulp vragen, dat is toch zwak? Wat blijkt: als je een plan, idee of wens hebt en hulp vraagt, dan zijn er genoeg mensen die graag bereid zijn om hun ideeën, netwerk en zelfs spullen met je te delen. Je krijgt van alle kanten input en oplossingen aangedragen. De positieve energie die ontstaat, geeft jouw plan of wens een boost waardoor de kans op realisatie toeneemt. 

Sociale overwaarde

Na afloop van de sessie sprak ik met trainer Jan Peter Bogers van de organisatie Durftevragen. Hij vertelde dat Durftevragen niets te maken heeft met ‘brutalen hebben de halve wereld’. Ook gaat het niet om verzoeken om geld, maar om het delen van sociale overwaarde. We leven in een wereld van overvloed, er is genoeg, maar die overvloed ligt vaak op de verkeerde plek onbenut te wezen. Overal zijn computers, gereedschappen, boeken en andere spullen die niet of niet 24 uur per dag worden gebruikt. Door overtollige spullen weg te geven of te delen wordt het mogelijk dat anderen hun plan, idee of wens kunnen realiseren. Door te vragen kom je erachter wie jou kan helpen en wie jij zelf kunt helpen. Door de opkomst van social media (#dtv is een van de meest gebruikte hashtags op Twitter), is het makkelijker geworden om die overvloed te ontsluiten. Het gaat niet alleen om spullen, Durftevragen helpt ook bij het delen van expertise, creativiteit en netwerken.

Binnen bedrijven

Durftevragen houdt ook sessies bij organisaties en bedrijven. Ook binnen organisaties en bedrijven is kennis en expertise die niet altijd gedeeld wordt. Dan blijkt soms dat een medewerker met een probleem worstelt, terwijl de kennis drie deuren verder bij een collega aanwezig is. Met een sessie van Durftevragen wordt dit zichtbaar en bespreekbaar en leren de medewerkers hoe ze dit principe zelf kunnen inzetten.

De positieve energie van delen, kunnen we in deze tijd heel goed gebruiken. Ikzelf heb inmiddels de smaak te pakken gekregen en zet regelmatig een #dtv-vraag op Twitter als ik op zoek ben naar iemand met een bepaalde expertise.

Auteur

Jane Kalka