Consumentenbond treedt op tegen misleidende ondernemers

Wet tegen oneerlijke handelspraktijken in de maak

15 december 2009

Consumenten ergeren zich aan aanbiedingen die bij navraag in de winkel toch niet blijken te bestaan. Dit is de conclusie van een onderzoek uitgevoerd door de Consumentenbond. Het onderzoek is een extra steun in de rug voor het wetsvoorstel oneerlijke handelspraktijken dat in april door de Tweede Kamer wordt behandeld.

De meeste klachten die bij de Consumentenbond binnenkomen gaan over scherp geprijsde aanbiedingen die niet meer verkrijgbaar zijn. Ruim 1500 klachten (13%) die in de maand februari bij de bond binnenkwamen gingen over dergelijke praktijken. Op de tweede plaats kwamen zogenaamde gratis producten, waar in de winkel toch voor moest worden betaald.

De wet tegen oneerlijke verkooppraktijken moet ervoor zorgen dat dit soort aanbiedingen worden verboden en consumenten niet meer met misleidende informatie naar de winkel worden gelokt. In april 2007 wordt dit wetsvoorstel behandeld. Volgens PvdA-Kamerlid Ferd Crone moeten overtreders van de nieuwe wet flink worden beboet. "In ieder geval meer dan wat het bedrijf eraan heeft verdiend. Ze moeten weten dat ze verlies draaien op oneerlijke verkoop", aldus Crone in Dagblad De Pers.