Duurzame paddenstoelen uit het zwemparadijs

Ondernemer in beeld: Siemen Cox van Rotterzwam

11 oktober 2013

In de kelders van het oude zwemparadijs Tropicana in Rotterdam kweekt ondernemer Siemen Cox samen met compagnon Mark Slegers oesterzwammen op organisch restmateriaal. Ze begonnen in maart 2013 met RotterZwam en zien de vraag naar hun paddenstoelen sindsdien alleen maar stijgen.

Organisatie: RotterZwam

Naam: Siemen Cox

Functie: Eigenaar, samen met Mark Slegers

Bedrijfsvorm: Coöperatieve samenwerking vanuit 2 eenmanszaken

Ondernemer sinds 2009

RotterZwam sinds maart 2013

Tip voor starters: The Lean start-up: Doe eerst je aquisitie en kijk of er vraag is. Ga je daarna pas druk maken om naam, website en huisstijl, want dat is anders echt zonde van je energie en geld.

Cox (37) werkte als ondernemer in de zakelijke dienstverlening toen hij in aanraking kwam met de organisatie ZERI van de Belg Gunter Pauli, die richt op duurzame productiemethoden met afval. Cox trekt er tien maanden voor uit om RotterZwam zonder financiering op te zetten en rendabel te maken. “Dat wordt krap,” voorspelt de ondernemer. “Maar ik ga voorlopig nog wel even door. Het is zo’n fantastisch project.”

‘The Ultimate Pokon’

“Zodra we ons verhaal vertellen, wordt eigenlijk iedereen enthousiast”, zeggen Cox en Slegers. De mannen rijden zelf met hun bakfiets door Rotterdam om bij horecagelegenheden koffiedik op te halen. Dit vermengen ze met stro tot een substraat waar de paddenstoelen op groeien. Die worden weer verkocht aan horeca en particulieren in de buurt.

“Het restant van het substraat composteren we met tijgerwormen tot een bodemverbeteraar. We maken dus eigenlijk van afval twee nieuwe producten: paddenstoelen en compost, ‘The Ultimate Pokon’. We recyclen niet, we upcyclen. En dat midden in de stad!”, vertelt Cox trots. Het assortiment bestaat op dit moment uit roze en grijze oesterzwammen en shiitake. Deze Japanse paddestoel wordt op boomstammetjes van eikenhout gekweekt, in schaduwtuinen van bijvoorbeeld kantoorpanden.

“Dat we midden in de stad zitten is een groot voordeel voor ons en de afnemers. Ons vervoermiddel is een bakfiets: geen uitlaatgassen, geen parkeerproblemen en geen extra verkeersdruk. We zitten vlakbij de klanten, kunnen dus snel schakelen en we kunnen onze producten goedkoper aanbieden omdat we minimale transportkosten hebben”, zegt Cox. 

Paddo’s, politie en marketing

Ook als het om marketing gaat, treden de RotterZwam-ondernemers buiten de gebaande paden. Laatst stond de politie op de stoep bij Tropicana. Het vermoeden was namelijk dat er een paddokwekerij in het zwemparadijs was gehuisvest. Na een rondleiding verliet de politie weer met een gerust hart het pand. “Door alle commotie kregen we een hoop aandacht. Voor ons de ideale manier van marketing”, vertelt Cox.

Stimuleren van ondernemerschap

Cox en Slegers vinden het leuk om anderen te stimuleren in het ondernemerschap. Wie wil, mag hun concept in andere steden willen uitrollen, inclusief het gebruik van de bedrijfsnaam en het logo. Ze bieden ook stageplaatsen aan om hun kennis over te dragen. Cox: “We willen geen werkgever worden, maar mensen op deze manier binden in ondernemerschap. Waarom zou je dan alles voor jezelf houden? We geven ook workshops waar particulieren leren hoe ze zelf paddenstoelen kunnen kweken.”

Auteur

Puck Smaal