Verslag van de Week van de Ondernemer

De eerste dag: op topsnelheid ondernemen

22 mei 2007

Overal staan groepjes ondernemers geanimeerd te praten. Al zou het alleen maar gaan om netwerken dan kan de Week van de Ondernemer al geslaagd genoemd worden. Maar het punt van gesprek op de eerste dag is toch zeker wel topondernemer Victor Muller.

De Week van de Ondernemer bestaat tien jaar en kan met recht een succesformule genoemd worden. Al dagen voor aanvang van het evenement waren alle ruim zesduizend plaatsen verkocht. Ondernemers die op korte termijn besloten toch nog te gaan, moesten teleurgesteld worden. ‘De Week’ vindt plaats in het Beatrix theater te Utrecht en bestaat uit diverse onderdelen. Er is een voortdurende mogelijk tot informatie op het Business Plaza. Daarnaast worden er lezingen gehouden en kunnen de ondernemers workshops bijwonen.

Dinsdag 27 maart is de eerste dag van het evenement. Na een enthousiaste opening van managementgoeroe Ben Tiggelaar volgen de sprekers Antoinette Leopold, Loek Hermans en Victor Muller. Vooral laatstgenoemde maakt veel indruk. Tijdens de lunch valt zijn naam ongeveer in elk gesprek dat te horen viel in het Business Plaza. De zakenman heeft in zeven jaar tijd het automerk Spyker neergezet. Met succes want niet alleen kunnen de auto’s zich scharen in het rijtje van Ferrari en Lamborghini, ook is het de eerste Nederlandse Formule 1-renstal uit de geschiedenis. Zijn bevlogenheid van praten werkt aanstekelijk op de aanwezigen.

Spyker is niet de enige onderneming die een auto mee heeft genomen naar ‘de Week’. Midden op het plaza staat een levensechte Renault Formule 1-auto. Tijdens de lunch en tussen de workshops door krijgen de aanwezigen kans om informatie in te winnen bij de vele stands.

Elke onderneming probeert met een stand op te vallen tussen alle anderen. Bij de een kun je een karikatuur van jezelf laten tekenen terwijl de ander cocktails schenkt en op die manier klanten probeert te winnen. Tussen al dat promotiegeweld staat ook de MKB Servicedesk met een stand, die gedeeld wordt met MKB-Nederland en MKB Midden Nederland. Hier geen cocktails maar gewoon een duidelijke boodschap. Op de beurs kunnen vragen gesteld worden en binnen twee dagen heeft de ondernemer zijn antwoord binnen.

Vandaag zijn de mensen uit de retail en uit de bouw en industrie aanwezig. Zij volgen workshops als ‘tijd is geld’ en ‘succes is een keuze’. Op het plaza klinkt gejuich op. Bij één van de stands staat een roulette en daar is een winnaar gevallen. De man neemt met een glimlach de fles champagne in ontvangst. Even kijken de ondernemers op. Om snel weer nieuwe contacten op te doen en door te praten met hun collega’s. Over innovaties, nieuwe ontwikkelingen en snel ondernemen. Want dat het hard kan gaan, is goed doorgedrongen na de lezing van Muller.

Klik hiernaast op het filmpje en beleef in beeld en geluid hoe het er op de Week van de Ondernemer aan toe gaat.