De consument wordt je belangrijkste concurrent

Column Mario van Vliet | Do it yourself or join them

12 juni 2017

Het zijn spannende tijden. Niet alleen door de onzekere economische situatie, maar ook door de enorme snelheid waarmee techniek zich ontwikkelt. Wat vandaag onvoorstelbaar lijkt, is morgen bewaarheid.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Eerste hulp bij Digitaliseren

Wat die technieken veranderen? Het antwoord: de schaalgrootte en de impact van van onze activiteiten. Neem de zorg. Al sinds mensenheugenis zijn er twee circuits in de zorg: het officiële circuit (met ziekenhuizen, huisartsen enzovoorts) en de huis-, tuin- en keukenmiddelen.

Dat laatste circuit is nooit erg groot geworden. Oke, Enkhuizer Almanak staat er nog steeds vol mee, maar wordt vooral wegens nostalgische overwegingen gekocht. En Klazien uut Zalk was een populaire tv-verschijning met haar remedies tegen hoofdpijn en schimmelende teennagels, maar dat kwam vooral door haar authentieke dialect en dito kleding.

Middeltjes die de gewone man bedacht, kwamen dus nooit verder dan de eigen achterdeur. Maar er is een kentering gaande. Internet speelt daarin de hoofdrol, en dan met name twee belangrijke eigenschappen van de online wereld: kennisuitwisseling en communities.

Do it yourself

Klazien kon haar remedies wel bedenken, maar moeilijk combineren met andere bestaande kennis. Ze kende namelijk niet de mensen die haar daarbij konden helpen. Maar nu zijn er wereldwijd duizenden do-it-yourself biologen in hun vrije tijd aan het zoeken naar oplossingen die misschien beter zijn dan wat die farmaceutische reuzen bedenken. En dat lukt ze steeds beter, omdat ze online contact kunnen leggen met andere gedreven hobbyisten en omdat ze voelen dat ze met hun innovaties de wereld beter kunnen maken.

Klinkt dat nog wat abstract? De Amplino is zo'n zorginnovatie die niet werd ontwikkeld door een grote reus, maar door een kleine club fanatieke, innovatieve, creatieve geesten. Met de Amplino is razendsnel te controleren of iemand malaria heeft. Het apparaatje kost een grijpstuiver vergeleken met wat de bestaande medische industrie in de aanbieding heeft.

Join them

Techniek maakt het dus mogelijk dat consumenten zelf innoveren met impact. Wil je meer voorbeelden? Volkstuintjes bestonden al langer, maar nu ontstaan er communities rondom stadslandbouw. En door 3D-printers kunnen consumenten zelfs een eigen pistool ontwerpen en printen.

De consument is dadelijk dus niet je belangrijkste afnemer, maar misschien zelfs je grootste concurrent. Hoe daarmee om te gaan? If you can't beat them, join them. Ofwel: betrek consumenten bij innovatie van je producten. Zet de deuren wagenwijd open. Wees niet bang op je snufferd te gaan, en wees al helemaal niet bang kennis kwijt te raken. De afgelopen jaren was 'delen' een modewoord, vooral door de opkomst van social media. In de toekomst is delen geen modewoord, maar een absolute randvoorwaarde om nog te kunnen blijven ondernemen.

Auteur

Mario van Vliet