Schoon dieselen?

Milieuvriendelijk rijden in je dieselauto

16 januari 2014

Rij je in een dieselauto, maar maak je je zorgen over de gevolgen die dat voor het milieu heeft? Bij de nieuwste automodellen hoeft dat niet meer. Die zijn, dankzij de toepassing van nieuwe én oudere technieken, zoals AdBlue, een stuk schoner.

Nieuwe dieselmodellen

Bij nieuws rond het fijnstofprobleem in grote steden wordt vaak naar vrachtverkeer en dieselpersonenwagens gewezen. Terecht? Volgens kenners een boeiende vraag, gezien de (tegenvallende) resultaten van milieuzones in Duitse steden. Neemt niet weg dat schoon dieselen voor duurzaam opererende ondernemingen steeds vaker een punt van overweging is. Al was het maar om imago-technische redenen.

De introductie van zakenauto’s die het lage verbruik van een diesel combineren met uitzonderlijk schone uitlaatemissie, is cruciaal. Het goede nieuws is dat zulke dieselmodellen inderdaad worden gelanceerd. De meest vooruitstrevende techniek herken je aan de aanduiding 'Euro6'.

De nieuwe 308 die Peugeot onlangs tijdens Ecomobiel toonde, is een treffend voorbeeld. Dat model is 140 kilo lichter, compacter, maar toch opvallend ruim en zeer groen.

AdBlue

Meest opvallende innovatie is BlueHDI op álle dieseluitvoeringen. Dat is een techniek die meerdere katalysatoren met de inspuiting van AdBlue combineert en zeer effectief schadelijke stoffen afbreekt. Voor de kenners: negentig procent minder NOx en 99,9 procent minder fijnstof uit de uitlaat. Precies wat je vooral in binnensteden wilt.

AdBlue is overigens geen geheimzinnig, link chemisch goedje, maar een oplossing van gedemineraliseerd water en 32,5 procent ureum. In feite een chic zusje van verdunde ammoniak.

Bijvullen

Een extra AdBlue-tankje is bij vrachtwagens en autobussen al heel gewoon, maar zal voor de meeste personenautorijders een nieuw fenomeen zijn. Het wordt vaak gebruikt bij wat zwaardere auto's. Je ziet het meteen, want bijvoorbeeld in de nieuwe generatie 1.6 CDTI Opels vind je naast de normale tankdop een tweede, verbonden met een klein tankje voor AdBlue.

Je hoeft het tankje bijna nooit zelf bij te vullen, dat wordt bij een servicebeurt gedaan. Heb je vaak een aanhanger achter de auto of maak je veel snelle kilometers, dan is het iets sneller leeg. Je vult het tankje dan nog het makkelijkst bij met een flacon, want op tankstations zijn AdBlue-pompen op vrachtwagens afgestemd.

Auteur

Martin Krüger