De tweede dag van de Week van de Ondernemer

Wat vinden de ondernemers zelf?

22 mei 2007

Liefst zesduizend ondernemers vernemen binnen drie dagen alles over de weg naar succes. Dat is het motto van de Week van de Ondernemer en de organisatie is die weg al ingeslagen. De redactie van de MKB Servicedesk sprak drie ondernemers over ‘de Week’.

Arjan Hoogendoorn – Total Revalidatie Techniek

‘Bij ons bedrijf maken we hulpmiddelen voor mensen met een handicap. Wij proberen ervoor te zorgen dat zij zo lang en zo zelfstandig mogelijk comfortabel kunnen leven. We zijn hier dus gelukkig niet op ‘de Week’ om nieuwe klanten op te doen of om te netwerken. Ik wil me graag laten inspireren. Het is voor ons heel belangrijk om innovatief te zijn. Er zijn altijd nieuwe producten en nieuwe ontwikkelingen in ons vakgebied. Met de dag verandert dat. Als je al die technische uitvindingen om je heen ziet en je kan dat vertalen naar je bedrijf, dan help je al zoveel mensen. Ik ga dan ook straks nog naar de workshop ‘tijd is geld’, want waar moet ik nu wel en niet voor gaan? Bovendien spelen er veel externe factoren een rol bij onze onderneming. Zelfs al doe je heel erg je best, dat is niet altijd genoeg. Daarom is het goed om nieuwe ideeën te blijven opdoen. Als ik sommige verhalen hier hoor, dan kan ik alleen maar jaloers worden.’

Ger Benne – werkzaam bij woningbouwverenigingen

‘Ik ben naar ‘de Week’ gekomen om er iets van op te steken. Hoe herken ik een kans, hoe vind ik klanten en hoe krijg ik een opdracht voor elkaar? Naar dat soort workshops ben ik ook gegaan vandaag. Het belangrijkste blijft toch wel dat je een goed plan moet schrijven, waarnaar je moet handelen. Natuurlijk weet je dat wel, maar het is goed om nog eens te horen. Teveel mensen kijken ook negatief naar zaken. “Het zal toch wel mislukken”, zeggen ze dan. Onzin, je moet gewoon doorzetten. Dat blijkt ook wel uit de succesverhalen die je hier hoort. Behalve alle verhalen is deze gelegenheid ook uitstekend geschikt om te netwerken. Vooral tijdens de lunch is het zo laagdrempelig. Het is ideaal, je staat naast elkaar en begint een praatje. Wie weet waar het toe leidt.’

Ria Veerman – eigenaar winkel met huishoudelijke artikelen

‘Ik ben hier in eerste instantie naar toegekomen om te netwerken, nieuwe mensen te ontmoeten. Dat lukt heel goed, zo tijdens de lunch en de koffie. Het is gezellig maar ook enerverend. Bovendien krijgen wij toch een stukje bevestiging hier. Ik vertel dan over onze ideeën op de zaak en ik hoor dat meer mensen het op die manier doen. Het laat zien dat je op de goede weg zit. En dan maakt het echt niet zoveel uit hoe groot de ondernemingen zijn. We hoorden hier een verhaal van een directeur van een groot bedrijf. Hij zat alleen maar in de Raad van Bestuur maar besloot ook weer vaker contact te hebben met de mensen op de werkvloer. Dat werkt heel goed. Het bedrijf krijgt daardoor weer een gezicht en de werknemers weten bij wie ze terecht kunnen. Dat soort verhalen krijg je op ‘de Week van de Ondernemer’ te horen. Zonder dat de mensen die het vertellen er zelf beter van worden, het is niet puur en alleen maar commercieel.’

Klik hiernaast op het filmpje en beleef in beeld en geluid hoe het er op de Week van de Ondernemer aan toe gaat.