Het einde van de Appie

Column Mario van Vliet | Maatwerk wint het van massaconsumptie

22 oktober 2013

De vorige eeuw stond in het teken van de massa. Hoe groter de mogelijke doelgroep was, hoe beter. Massaproductie, massaconsumptie, massacommunicatie. Die tijd ligt achter ons. Dat besef begint langzaamaan door te dringen.

Whitepaper IT op orde: Hardware

Het zijn moderne technieken die de massa opdelen in piepkleine, soms sociaal georiënteerde subgroepjes. Door onder meer de 3D-printer en printing-on-demand wordt massaproductie steeds meer ingewisseld door maatwerk in productie. En door social media en online alternatieven moeten grote mediaconcerns steeds wildere sprongen maken. Want wie koopt nog een papieren krant als je ook nieuws op een tablet kunt lezen? En wie kijkt nog ouderwets een avondje tv als je kunt kiezen uit een combinatie van Netflix, Uitzending Gemist en YouTube.

De volgende klant wacht

Ook de supermarkten moeten er aan geloven. Misschien niet vandaag, maar ergens de komende jaren. Want het voordeel dat de supers boden - een breed assortiment op één plaats bijeengebracht - begint steeds ouderwetser te klinken.

Neem maar eens een kijkje in je boodschappenwagen op zaterdag, de drukste winkeldag van de week. Van de tienduizenden producten die in de schappen liggen, liggen er uiteindelijk maximaal enkele tientallen in jouw wagen. Daarvoor moet je eerst door ruim 1.000 vierkante meter winkelruimte wandelen en talloze vierkante meters schapruimte bestuderen. En vervolgens is het dringen bij de kassa. En of je jouw boodschappen even binnen 3 minuten in je big shoppers wilt proppen, want de volgende klant wacht.

De keuze is reuze

Een brede keuze is leuk, maar wat heb je eraan als je uiteindelijk maar een beperkt deel ervan consumeert? De parallel met de publieke omroep dient zich aan. Waarom wachten op dat ene leuke programma? (Niet toevallig waren de publieke omroep, de supermarkten en de massaproducenten het afgelopen decennia trouwe partners.)

Een utopie?

Winkelen kan zo veel slimmer. Nee, niet alleen door webshops. De supermarkt weet toch al lang wat ik leuk vind, dus waarom zou ik een uur uittrekken voor iets wat binnen 5 minuten te organiseren is? En waarom zou een supermarkt dat moeten organiseren? De producten in de schappen zijn immers de vruchten van massaproductie, en als ik ergens niet mee geassocieerd wil worden, dan is het met de keuze van de massa. Doe mij het brood van die bakker om de hoek, de appels van die aardige fruitkweker en de wasmiddelen die passen bij mijn gezinssituatie. Geef mij de boodschappen die ik wil, en bezorg mij een onbezorgde zaterdagmiddag zonder zinloos te wachten voor een kassa.

Wie dat weet te organiseren mag mijn zuur verdiende geld ontvangen. Een utopie? Dat dachten we ook van online schoenen kopen of legaal muziek luisteren via internet. Nu is het tijd dat supermarkten worden ingewisseld door echte super-markten.

Auteur

Mario van Vliet