Nachtelijke bevoorrading winkels vermindert files

Nachttransport zorgt ook voor minder uitstoot en verkeersdoden

15 december 2009

Het bevoorraden van winkels in de nachtelijke uren heeft vele voordelen, meldt het AD. Het aantal files, verkeersdoden en de luchtvervuiling zal hierdoor worden verminderd. Dit is de conclusie van een onderzoek van Buck Consultants.

De conclusies van het onderzoek worden ondersteund door de Commissie Stedelijke Distributie (CSD), ingesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het onderzoek is verricht aan de hand van gegevens die in acht grote steden zijn verzameld.

Proef

In Tilburg gaat in mei een proef met stille vrachtwagens van start. De firma die met deze vrachtwagens gaat rijden is supermarkt Jumbo. Deze mogen ook buiten de vastgestelde laad- en lostijden de supermarkt bevoorraden. "Wij willen bewijzen dat er veel meer mogelijk is dan overheid, gemeenten en het publiek denken," aldus Jumbo-transportmanager Hans van der Doelen. Gemeentes staan niet te springen om de laad- en lostijden te verruimen. Zij doen dit om protesten van omwonenden tegen herriemakende rolcontainers, piepende, achteruit rijdende vrachtwagens en slaande deuren te voorkomen. De proef gaat drie maanden duren.

Bij een succesvolle proef hoopt Jumbo dat de overheid ervoor zorgt dat de laad- en lostijden voor iedereen worden verruimd. "Nu bepaalt elke stad zijn eigen regels. Bij de één mag je om zeven uur komen, bij de ander om negen uur. We zitten daardoor allemaal op hetzelfde tijdstip op de weg. Als je de venstertijden verruimt, kun je een gigantische spreiding van verkeer én veel meer veiligheid creëren", aldus Van der Doelen.