Elk nadeel verliest het van zijn voordeel

Column Mario van Vliet | Laat je niet inhalen door de techniek

12 juni 2017

Er zijn van die mensen die uitblinken in het verzinnen van nadelen, bezwaren en problemen. Je kent ze wel. Van die mensen die vooruitgang maar zo zo vinden. Want Zalando koopt marktaandeel door schoenen te goedkoop te verkopen, Google weet alles van ons en vroeger was alles beter.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

En vervelend genoeg zijn veel van die mensen ondernemer. Heel jammer voor die ondernemers: nadelen verliezen het altijd van de voordelen. (Tenzij je de wet aan je zijde krijgt). Voordelen blijken een vliegwiel, nadelen een tijdelijk bijsturingsmechanisme. Dat komt allereerst doordat nadelen te genezen zijn. Vinden we auto's te gevaarlijk? Dan zorgen we voor airbags en side impact protection.

Voordelen geven energie

Voordelen geven juist energie. Zet bijvoorbeeld alle ontwikkelingen binnen Silicon Valley af tegen de bezwaren van de internetcritici (die het vervelend vinden dat van oorsprong technische bedrijven zo veel van ons weet en bang zijn dan techniek ons leven bepaalt). Drie keer raden wie er dadelijk winnen. Niet dat de critici geen gelijk hebben. Maar zo lang de voordelen zo veel energie opleveren, zijn we bereid ons gedrag aan te passen aan die voordelen.

In de tussentijd

Terug naar ondernemers. Vaak hoor ik ondernemers klagen over oneerlijke concurrentie door online aanbieders. Die zouden producten te goedkoop aanbieden, met te weinig service en onvoldoende verstand van zaken. Dat zal allemaal waar zijn. Maar intussen wint Zalando dagelijks marktaandeel en heeft Bol.com ervoor gezorgd dat het bestaan van boekwinkels aan een zijden draad hangt. Daar zit je dan met je in steen gehouwen oordelen over de nadelen van je concurrenten. En in de tussentijd wint de concurrent.

Ondernemers die goed zijn in het noemen van nadelen over concurrenten, vergeten dat consumenten vooral kijken naar voordelen. Vinden consumenten dat webshops te weinig service bieden, dan gaan ze op zoek naar een webshop die wél service biedt. En gaan ze niet terug naar hun oude vertrouwde adres. Want de beer is los: consumenten weten dat ze geen vrede meer hoeven hebben met de nadelen van bestaande concepten. De voordelen van het nieuwe zijn veel leuker.

Auteur

Mario van Vliet