'Ontfocus' jezelf

Column Bart Groothuis | Risico van teveel focus

19 april 2018

Ken je het filmpje van de Monkey Business Illusion? Nee, nou volg dan eerst de volgende link.

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

http://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY en kijk naar het filmpje.

Nee, nu niet stiekem verder lezen, eerst even naar het filmpje kijken.

En?

En? Hoe ging het? Zag je de aap? En… als je het filmpje al eens gezien hebt, zag je ook de kleur van het gordijn veranderen?

Ik weet nog goed dat ik samen met mijn vrouw een variant hiervan jaren geleden op tv zag. Mijn vrouw en ik zaten geconcentreerd te kijken hoe vaak de bal werd overgegooid. Wat waren we trots toen aan het einde van de film het antwoord werd gegeven; zestien keer was de bal overgegooid. Haha, dat hadden wij ook geteld. Knap van ons. En wat waren we verrast toen daarna werd gevraagd of we de man in het apenpak hadden gezien. Man in een apenpak? Welke man in een apenpak?  

Toen ik dit filmpje op Youtube tegenkwam zat ik geconcentreerd te kijken. Ik wist dat een ‘aap’ ging verschijnen. Logisch toch, het filmpje heet niet voor niets de Monkey Business Illusion. Ik vond mezelf aan het einde van het filmpje een hele vent omdat ik én gezien had hoe vaak de bal werd overgegooid én de ‘aap’ had gezien. Maar ik was weer verrast dat ik nu niet had gezien dat een zwarte speler verdween en het gordijn op de achtergrond van kleur veranderde.

Gefocust zijn

Wat leren we hiervan? Ten eerste: Je kunt blijkbaar niet op alles tegelijk letten. En ten tweede: Als je heel gefocust bent op iets, zie je niet wat er verder gebeurt.

Wat grappig om te ervaren wat je allemaal mist als je ‘gefocust’ bent.

De vraag is nu: Wat is het risico als je als ondernemer altijd gefocust bent? Nou dan zie je niet wat er om je heen gebeurt. Stel dat je zo’n tien-vijftien jaar geleden een fabriek had in fotorolletjes en je was gefocust op productieoptimalisatie. En je zag niet dat iedereen overstapte op digitale fotografie. Of nog wat langer geleden… Je had een typemachinefabriek en je was gefocust op het ontwikkelen van een nieuwe typetechniek en je zag niet dat men massaal overstapte op tekstverwerking op de PC. Of je hebt nu een boekwinkel en je hebt niet in de gaten dat ‘een boek kopen’ een commodity is? Waarom zou ik naar je winkel komen om een boek te kopen als ik precies hetzelfde boek ook via internet kan kopen?

Ontfocussen

Moraal van mijn verhaal: ‘ontfocus’ af en toe eens helemaal! Wat hebben je klanten echt nodig? En beter nog: wat hebben de klanten van je klanten nodig? Zie je wat er gaande is? En… sluit je aanbod daar nog wel bij aan?

Kijk deze week eens ‘ontfocust’ naar je business.

Auteur

Bart Groothuis