Zijn jouw medewerkers al iWorkers?

Informatie delend personeel levert geld op

29 november 2017

Ondernemers verliezen klanten en inkomsten, tenzij ze hun personeel de mogelijkheid geven om informatie te delen. Let op, ook jouw medewerkers zullen zich de komende jaren als informatiedelers, ook wel iWorkers, ontpoppen.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Uit onderzoek in opdracht van Ricoh blijkt dat het aantal ‘iWorkers’ binnen Europese bedrijven de komende vijf jaar sterk zal toenemen. Op dit moment ziet 4 procent van de Europese leidinggevenden de meerderheid van hun personeel als iWorker: een betrouwbare, bekwame werknemer die dag en nacht toegang heeft tot alle informatie die de klant en het bedrijf nodig heeft. En daar ook gebruik van maakt. 

Inefficiënt delen

Het aantal iWorkers zal een flinke vlucht maken de komende jaren, zo voorspellen Europese leidinggevenden: 37 procent verwacht dat het personeel in 2018 grotendeels uit iWorkers zal bestaan. Dat ondernemers meer op zoek moeten gaan naar iWorkers, wijten de leidinggevenden aan de gevolgen van inefficiënt delen van informatie. Het inefficiënt delen van informatie zorgt voor een verlies aan inkomsten (49 procent), verlies van klanten (43 procent) en gebrek aan klantinzicht (27 procent). 

Nieuwe technologieën

Het onderzoek van Ricoh laat zien dat ondernemers al hard hun best doen om hun medewerkers om te turnen tot iWorkers. Bijna driekwart van de ondernemers investeert in nieuwe technologieën om de productiviteit van het personeel op kantoor en daarbuiten te verbeteren. Ook vindt de meerderheid het belangrijk om bestaande processen te vernieuwen, zodat werknemers gemakkelijker toegang hebben tot bedrijfskritische informatie.

Verbeterslag

Toch vinden ondernemers dat er nog een flinke verbeterslag te maken is. 70 procent gelooft dat de ontwikkeling van het bedrijf wordt tegengehouden doordat documenten nog niet vanaf iedere locatie, mobiel of op kantoor, bereikbaar zijn. En twee derde van de ondernemers beweert dat ongeschikte zoekfuncties werknemers ervan weerhouden de benodigde informatie te vinden om het bedrijf te helpen ontwikkelen. Daarnaast zegt 62 procent dat onsamenhangende informatiesilo’s het delen van informatie in de weg staan.

Tips

Hoe maak jij je bedrijf klaar voor iWorkers? Ondervraagde leidinggevenden en experts geven de volgende tips:

  • Optimaliseer de manier waarop jij en je medewerkers technologie gebruiken, zodat je zoveel mogelijk voordeel haalt uit de technologie. Volg de ontwikkelingen op dat gebied op de voet, om niks te missen. Lees alles over de trends op IT-gebied in dit whitepaper.

  • Herzie en verander de traditionele manieren van werken van werknemers binnen je bedrijf; optimaliseer bedrijfsprocessen. Gebruik daarvoor het whitepaper 'Efficiënt werken'.

  • Kies voor tools die samenwerking en het delen van kennis op verschillende locaties mogelijk maken; maak de overstap naar de cloud. Het whitepaper 'Kantoor in de cloud' geeft je de handvatten om dit voor elkaar te krijgen.

  • Digitaliseer papieren documenten, zodat bedrijfskritische informatie uit heden en verleden beter toegankelijk is. Hulp nodig bij digitaliseren? Download het whitepaper over dit onderwerp!