Alleen betalen tegen korting?

Column John de Waard | Creatief ondernemen

20 februari 2020

Onlangs stond er een bericht in de media dat het online cash platform Flinqer een app introduceerde waarmee een crediteur een seintje krijgt tegen welke korting een uitstaande factuur betaald kan worden. Kwestie van ‘onderhandelen’.

Whitepaper Slimme factuurverwerking

De koper geeft via die app aan tegen welke korting hij de factuur meteen gaat betalen en de leverancier geeft aan voor welke korting hij bereid is concessies te doen aan het gefactureerde bedrag. Zo stemmen ze virtueel het ‘perfecte betaalmoment’ af. Als de crediteur voldoende korting geboden wordt betaalt hij sneller, is het motto bij Flinqer.

Omgekeerde wereld

Daar zaten we nou net op te wachten. Gaan ze óf (te) laat betalen, of ze willen korting op het factuurbedrag. Natuurlijk is het lekker als je als koper een korting kunt bedingen door het vooruitzicht dat je sneller betaalt, maar het is wel de omgekeerde wereld. Beding die korting dan voordat je iets koopt en betaal vervolgens gewoon meteen als de factuur binnenkomt. Dit komt op mij over als een soort chantage.

De leverancier zit vaak omhoog, want er zijn natuurlijk in deze tijd steeds meer partijen die moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, dus betalingen worden uitgesteld. Daar maakt de koper dan gebruik (misbruik?) van. En daarvoor maakte Flinqer dus een app om dat gedrag nog meer te stimuleren. Lijkt mij de omgekeerde weg.

Elkaar helpen

Laten we het elkaar nou niet nog moeilijker maken dan het al is in deze tijd. We zitten met zijn allen in hetzelfde kringetje, waarbij als er één niet of (te) laat betaalt alle anderen in de keten mee worden gezogen. Of ze nu willen of niet, want iedereen heeft het moeilijk. Zeker de mkb’ers die veelal niet meteen de reserves hebben van grote multinationals. Als je dan bovendien (weer) leest dat Nederland de mkb’ers behoorlijk in de steek laat als het gaat om kredietverstrekking, lijkt het erop, dat we hard op weg zijn een ontwikkelingsland te worden op dat gebied.

Creatief ondernemen

En dus moeten we als mkb’er weer eens heel creatief zijn om uit het dal te komen. Creatief zijn betekent in de regel toch investeren in middelen om je zaak beter te kunnen aansturen, korter erop te zitten, efficiënter te werken en grip te houden op je mensen, middelen en informatie. Want informatie is zo ongeveer de belangrijkste grondstof van een bedrijf geworden. Meten is weten is het gezegde, maar dan moet je wel kúnnen meten. En dat kan alleen als je alles onder controle hebt, dus digitaal. By the way, om te investeren in digitalisering is echt geen gang naar de bank nodig. Nog los van het feit dat je het geld daar toch niet krijgt.

Waarschijnlijk heb je al zo’n mooie MFP (multifunctional) staan waarmee je kunt scannen, kopiëren en printen? Oké, kijk dan nu eens wat beter naar die scanfunctie… Mooi hé?

Auteur

John de Waard