Lachen om Google Glass?

Column Mario van Vliet | Open je ogen voor innovatie

12 juni 2017

Had opticiens een paar jaar geleden het Google Glass-principe uitgelegd, en ze hadden je waarschijnlijk uitgehoond. 'Een bril met daarin een soort beeldscherm? Dat kan nooit, en dat wil de consument nooit.' Maar als er vandaag een Google Glass landt op Schiphol, staat de A4 vol.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Jammer maar helaas: veel ondernemers zijn uitstekend in vaktechnische innovaties. Maar compleet nieuwe oplossingen - of zelfs systeeminnovaties - die komen van buitenstaanders. Het is de overtreffende trap van bedrijfsblindheid. Je zou het sectorblindheid kunnen noemen.

'Dat kan niet'

Hoe dat komt? Doordat buitenstaanders niet lijden aan de kwaal 'dat kan niet'. Om met Berthold Gunster van Omdenken te spreken: zij zijn in staat te werken volgens het adagium 'Ja-maar, wat als het wél lukt'.

Slopen

Alexander Klöpping ging op reis naar Sillicon Valley en ontdekte daar dat al die kleine techbedrijfjes daar niet bezig zijn met innoveren, maar met slopen. Een paar knullen richten de pijlen op een sector en denken: wat hebben we nodig om die sector te slopen? Zo ontstond Square (opgericht door Jack Dorsey van Twitter), dat creditcardlezers voor smartphones ontwikkelt. Zo besloot Hema zich te storten op ziektekostenverzekeringen en notarisdiensten. En zo besloten Space XC en Virgin zich te storten op de commerciële ruimtevaart: want ja, als Nasa het niet doet, dan doen wij het wel.

Blindstaren

Terwijl sectoren zich blindstaren op vaktechnische innovaties, vindt de daadwerkelijke vernieuwing steeds vaker plaats op plekken waar die sectoren geen weet van hebben. Of het nu in Sillicon Valley is, in het onderwijs of op een zolderkamer in Dedemsvaart. Daarom de waarschuwing: voorkom dat jouw sector of bedrijf eindigt zoals John Lennon ooit zong (in het nummer Beautiful Boy): 'Life is what happens to you while you're busy making other plans'.

Auteur

Mario van Vliet