'Leukste winkel van Nederland' loopt voorop in duurzaamheid

Willem van Dam: Ik wil mezelf graag steeds verbeteren op mvo-gebied

20 november 2013

Willem van Dam is eigenaar van chocolaterie Van Dam in Heemstede, onlangs uitgeroepen tot leukste winkel van 2012. Van Dam is een echte maatschappelijk verantwoord ondernemer. Het begon met fairtrade chocolade. Inmiddels verdiept Van Dam zich steeds in nieuwe manieren om energie te besparen, afval terug te dringen en andere ondernemers te inspireren.

Naam Willem van Dam

Bedrijfsnaam Chocolaterie Van Dam

Bedrijfsvorm B.V.

Opgericht 1995

Aantal werknemers 28

Van Dam vindt het leuk om zichzelf op het gebied van mvo steeds te verbeteren. "Wij scheiden bijvoorbeeld al ons afval, doneren de fooi aan KiKa, we hebben energiezuinige apparatuur en sinds kort ook achttien zonnepanelen op het dak laten aanbrengen. Daarmee wordt zo'n 70 procent van onze energie opgewekt. Het kriebelt om het steeds beter te doen: als er nieuwe ontwikkelingen zijn wil ik daar graag vooroplopen."

Hiermee inspireert Van Dam andere ondernemers uit Heemstede. "Als iemand bijvoorbeeld denkt dat energiezuinige verlichting niet mooi is, nodig ik hem uit bij mij te komen kijken: prachtige led-verlichting en maar een kwart van het energieverbruik."

Vereniging

Om ondernemers ook tot mvo te bewegen, heeft Van Dam met vier anderen de vereniging MVO Heemstede opgericht. Zo helpen zij de gemeente in haar doelstelling de duurzaamste gemeente van Nederland te worden. De vereniging geeft informatie, organiseert bijeenkomsten en heeft een wedstrijd uitgeschreven voor de duurzaamste ondernemer van het dorp.

Van Dam: "We moeten elkaar motiveren en inspireren om het steeds beter te gaan doen. Daar wil ik graag  een voorbeeldfunctie in vervullen. Zo had ik een prachtige auto: groot, luxe, een dikke motor erin. Een genot om in te rijden. Maar dat past niet bij waar ik mee bezig ben en wat ik wil uitstralen. Dus ik heb hem omgeruild voor een hybride Mitsubishi."

Fans op Facebook

Van Dam is erg actief op social media en deelt bijvoorbeeld foto's van zijn zonnepanelen met de bijna vijfduizend fans op Facebook. "De reacties zijn alleen maar positief. Ook de medewerkers zijn trots dat wij maatschappelijk verantwoord en duurzaam bezig zijn.

Ik denk dat ons mvo-beleid er ook toe heeft bijgedragen dat wij in februari zijn verkozen tot leukste winkel van Nederland. Al verliezen we natuurlijk het belangrijkste niet uit het oog: lekker ijs en goede chocolade. Dat is onze core-business. Ook organiseren we veel extra's zoals livemuziek op het terras. Juist nu het crisis is moet je je als ondernemer onderscheiden en je laten zien, dat werkt!"

Auteur

Marlou Visser