Mobiele website is echt essentieel in 2014

Social media vervangen zoekmachine niet

11 december 2013

De tablet wordt in rap tempo populairder. Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft al een tablet en gebruikt deze ook om online aankopen te doen. Om in 2014 vindbaar te blijven op het internet, moet je dus echt een mobiele of responsive website hebben. En aan zoekmachineoptimalisatie doen, want klanten vinden jou nog steeds online via Google.

Dat blijkt uit het Onderzoek Trends in Internetgebruik update 2013, dat is uitgevoerd door SIDN. Dit is de organisatie achter de extensie .nl.

Google blijft

Zowel op tablet, smartphone als desktop en laptop worden de meeste websites gevonden in zoekmachines. Google is in Nederland verreweg de meest gebruikte zoekmachine en dat blijft ook nog wel even zo, voorspelt het rapport.

Hoewel Nederlanders zich zorgen maken over de macht van het internetbedrijf, worden we steeds verleid door handige nieuwe toepassingen. Ook Facebook komt op als manier om bedrijven of organisaties te vinden. Welke social media we gebruiken verandert continue, maar Facebook houdt haar positie door websites de mogelijkheid te bieden klanten via Facebook te laten inloggen.

Na zoekmachines worden de meeste websites gevonden door direct de url in te typen en bookmarks, zoals je bladwijzers. Een duidelijke url hebben (bij voorkeur je bedrijfsnaam met .nl erachter) blijft dus belangrijk.

Online shoppen

Wat de onderzoekers ook zien, is dat de tablet en smartphone steeds meer worden gebruikt voor online aankopen. Wel is het zo dat bij aankopen waarbij je je moet inlezen, zoals een zorgverzekering of een vliegreis, eerder voor laptop of tablet wordt gekozen. De tablet wordt steeds populairder. Ondernemers gebruiken hem al liever dan de smartphone.

Bij herhaalde online aankopen (een boek op bol.com) wordt vaak gekozen voor de tablet. Dit apparaat wordt vooral ‘s avonds op de bank gebruikt, waar de smartphone meer een device voor onderweg is (even op de app checken of er file staat).

Als het om marketing gaat, is een eigen website voor bedrijven een must. Ook ruim 80 procent gebruikt social media, al is dit geen vervanging voor websites. Campagne- of actiewebsites en apps komen sterk op als manier om doelgroepen te bereiken.

Auteur

Marlou Visser