Crowdfunding voor bamboe-onderbroeken

Interview met Rik Vegter, oprichter van Greendaddy.nl
In 2013 werden er 1250 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd via crowdfunding. Ondernemer Rik Vegter gaat nu ook een poging wagen. Via Greendaddy.nl verkoopt hij basic kleding gemaakt van bamboe. Als het aan hem ligt, loopt binnenkort heel Europa in zijn bamboe-ondergoed.
Welke financieringsvorm past bij jou?
Klik hier
Lees het whitepaper
Naar MijnMKB
Eerste hulp bij Financiering
Klik hier
Lees het e-book
Naar MijnMKB
Naam: Rik Vegter
Functie: Oprichter en eigenaar
Bedrijfsnaam: Greendaddy.nl
Product / dienst: Kleding en verzorgingsproducten van Bamboe
Opgericht: 2011
Branche: Webwinkels/E-commerce
Bedrijfsvorm: BV
 

Waarom ben je op zoek naar financiering?

“Om verder te groeien. We zijn nu twee jaar bezig en in 2013 met 60 procent gegroeid ten opzichte van 2012. We hebben al duizenden klanten in Nederland. De propositie heeft zich bewezen. Dus alle reden om onze vleugels uit te slaan en het bedrijf te vergroten. We willen de omzet in Nederland vergroten en willen Europa in. We hebben nu een jaar getest in Duitsland. Onze Duitse klanten zijn ook erg enthousiast. Om de Duitse markt nu echt te veroveren hebben we aanvullende financiering nodig. Onze verkoopvolumes worden groter dus de infrastructuur moet uitgebreid worden. Denk aan de logistiek, klantenservice en systemen om grotere volumes aan te kunnen.”
 

Maar euh... bamboe-kleding?

“We hebben de grootse collectie aan basic bamboekleding van Nederland. Bamboetextiel heeft vele voordelen. Het is een beter product dan katoen. Het is zachter, ventileert beter en voert transpiratievocht sneller af. Bamboe is ook duurzamer dan katoen. Katoenproductie is een zeer grote vervuiler, terwijl bamboe zonder chemicaliën geproduceerd kan worden. Door katoen krijg je erosie van de grond, terwijl bamboe boven de wortels wordt afgekapt en meteen weer begint te groeien. Het is de enige onuitputtelijke grondstof ter wereld. Er zijn meer dan duizend soorten bamboe en het is te vinden in grote delen van de wereld.”
 

Waar ben je begonnen in je zoektocht naar financiering?

“Voor mij was dit traject nieuw en ik had dus geen idee welke financieringsvorm het beste bij ons paste. Dus eerst bij de bank aangeklopt. Als startende onderneming met aan het begin een kleine omzet, was dat een lastig verhaal. Vervolgens heb ik gesproken met individuele investeerders. Zij waren geïnteresseerd, maar uiteindelijk paste dat toch niet bij mijn wensen en doelen. Investeerders willen zeggenschap, willen meesturen. Als klankbord is dat fijn, maar ik ben de ondernemer, ik weet welke kant ik op moet en hoe. Uiteindelijk besefte ik dat crowdfunding het beste bij ons past.”
 

Waarom crowdfunding?

“Ik heb verschillende platformen en vormen van crowdfunding onderzocht. Bij veel platformen is de investeerder alleen geïnteresseerd in omzet en de korte termijn. Je hebt gelukkig ook vormen waarbij de funders voor een klein stukje eigenaar worden van het bedrijf en dus ook meer betrokken zijn en gericht op de langere termijn. Ik start daarom nu een crowdfundingcampagne via MKB Crowdfunding. Ik hoop dat er tussen 50 en 100 personen intekenen. Zij kunnen dan input leveren op een aandeelhoudersvergadering. Daardoor is crowdfunding niet alleen een manier om geld in huis te halen maar ook kennis. Zonder dat aandeelhouders in je nek hijgen en constant over je heen willen grijpen naar het stuur.”
 

Wordt dit het volgende crowdfunding succes?

“Ik denk dat een heel groot succes gaat worden. We hebben een ideaal product voor crowdfunding. We zijn niet alleen maar een idee of een concept. We draaien nu al twee jaar zonder externe financiering. Zelfs geen rekening courant krediet of voorraadfinanciering. Het bedrijf creëert een goede cashflow en we hebben al bewezen dat de producten goed aanslaan in de markt. We hebben van klanten 900 beoordelingen in minder dan een jaar tijd gekregen en scoren gemiddeld een 8,7. We zitten in de sector die het snelst groeit en hebben een onderscheidend product voor een grote markt. Daarnaast is het bedrijf super schaalbaar. Ik kan mijn bedrijf in alle landen van Europa live zetten. We willen dan ook binnen vijf jaar in acht landen actief zijn en onze bamboe onderbroeken aan de man brengen.”

Opnieuw flinke groei crowdfunding

In 2013 werd 32 miljoen euro gefinancierd via 'de crowd'
Crowdfunding blijft groeien. In Nederland is vorig jaar 32 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding. In 2012 eindigde de teller nog op 14 miljoen...

Tien tips om te sturen op cijfers

Benut je administratie | Financiële aanraders
Benut jij je financiële administratie al om je bedrijf te sturen? Krijg meer grip op je zaken met deze 10 financiële tips van MKB Servicedesk

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten