Ondernemers ontlasten

Column John de Waard | Het échte werk

12 juni 2017

Er is een nieuw initiatief ontstaan om ondernemers flink te ontlasten en hun handen vrij te maken voor de dingen waar ze wél goed in zijn. Nou ja, helemaal nieuw is het initiatief ook weer niet... Over Headroom Assistance en focussen op je core business.

Eerste hulp bij Digitaliseren

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Headroom Assistance

In de Verenigde Staten bestaan dergelijke acties al langer. Headroom Assistance is een soort Personal Assistant (PA) op afstand. Dus de dienstverlening vindt niet plaats op het kantoor van de klant, maar via online kanalen. Céline Doornik en Kristel Kuit hebben met hun idee en dienstverlening het gevoel dat ze beter aansluiten bij de ondernemers en de werkwijze van nu. ‘Die zijn veel onderweg en houden hun eigen werktijden aan,’ aldus het enthousiaste duo. ‘Als wij ze veel ondersteunende werkzaamheden uit handen nemen, kunnen zij zich beter richten op hun eigen werk.’

Aanpassen

Dit soort initiatieven geeft eens te meer aan dat de wereld razendsnel verandert. En dat je je daar als ondernemer aan moet aanpassen, anders sneeuw je onder. Dan kom je niet meer aan het échte werk toe. Maar, hoe denk je dat die meiden het voor elkaar krijgen om het werk van de ondernemer makkelijker te maken? Precies! Door digitalisering. Ze komen namelijk niet naar kantoor en je denkt toch niet dat alle mappen met informatie en contactgegevens worden opgestuurd? Dit initiatief wordt namelijk niet ‘mede mogelijk gemaakt door PostNL’. Nee. Al het contact, met de uitwisseling van informatie en bijpraten, verloopt online en mobiel (Skype, Whatsapp, mail etc.).

Social media tot stomerij

Inmiddels heeft het duo het zo druk dat ze zelf personeel hebben moeten aannemen. Headroom doet namelijk alles, van tickets of complete zakenreizen boeken tot personeelsadministratie en van social media bijhouden tot pakken laten stomen. ‘Zolang het maar niet illegaal of onethisch is, is alles mogelijk…’ O ja. En ze doen geen boekhouding. Dat ligt blijkbaar wat gevoelig of valt in de categorie onethisch? Lijkt mij dat dat ook prima kan, gezien het aantal bedrijven dat dit als dienst aanbiedt, maar goed. Misschien ook wel goed om je beperkingen te kennen en aan te geven.

Maar hoe je het ook wendt of keert, om die meiden hun werk goed te kunnen laten doen moet de informatie digitaal beschikbaar zijn. En dat doet Headroom Assistance nou weer net niet. Dat moet je zelf in gang zetten. Maar als je zo ver bent, ligt dus een mooie, zorgeloze toekomst in het verschiet.

En niet alleen omdat er bedrijven als Headroom Assistance zijn.

Auteur

John de Waard