Broers in babyspullen

Ondernemer in beeld | Jonge broers Herman en Wilfred van Baby Max

05 februari 2019

Ze zijn nog maar 25 en 27 jaar oud en toch hebben deze twee ondernemende broers hun eerste overname al achter de rug. Herman en Wilfred Breunissen ruilden hun lokale kaaswinkels in voor de volwassen babyspeciaalzaak Baby Max. Dat vráágt om uitleg.

Naam: Herman en Wilfred Breunissen

Bedrijfsnaam: Baby Max

Leeftijd: 25 en 27 jaar ("Maar door de overname en alle verantwoordelijkheid voelen we ons regelmatig een paar jaar ouder")

Bedrijfsvorm: B.V.

Sinds: 2013

Werknemers: 8

Credo: "Je moet altijd een spiering uitgooien om een kabeljauw te vangen”

Kaas

Mannen, jong, ondernemend en ook nog eens broers. Verkochten eerst op 30 vierkante meter kaas, nu op 1500 vierkante meter babyspullen. Hoewel dat voor de buitenwereld misschien opvallende feiten zijn, is het verloop van het ondernemersavontuur van de twee broers eigenlijk niet meer dan logisch.

Ondernemersnest

Zoals bij veel ondernemers is het begonnen met een ondernemersnest. De vader van de twee staat sinds jaar en dag met kaas op de markt en is altijd bezig met handel; de jongens krijgen verkopen en ondernemen met de paplepel ingegoten. De familie ziet tot twee keer toe een buitenkans voor het overnemen van een kaaswinkel. Wilfred opent de eerste winkel, Herman de tweede. Laatstgenoemde is dan nét achttien. Het gaat niet onverdienstelijk. Herman wordt in 2010 verkozen tot ‘Jonge ondernemer van het jaar’ en een jaar later volgt de titel ‘Beste Winkel’, beide in Wageningen.

Groei

De winkels lopen boven verwachting. “Dus we wilden groeien met onze winkels. We bedachten een formule voor ‘gemaks-kaas’ waarmee we binnen een paar jaar tien winkels zouden openen.” Om het risico te verkleinen, zochten de broers een investeerder voor hun nieuwe winkels. Ze kwamen via hun accountant uit bij de investeerder van baby- en kinderwinkel Baby Max. “Het toeval wil dat hij iemand zocht die uiteindelijk de zaak van hem wilde overnemen en vroeg ons op de man af of wij daar oren naar hadden.” Dat is even schakelen voor de broers. “Het ondernemersplan voor het uitrollen van de tien winkels lag immers al klaar. Maar je zou geen ondernemer zijn als je niet op zijn minst zo’n kans bekijkt.”

Kansen in kaart brengen

Voordat ze de overstap maken, wikken en wegen ze. Ze brengen de omzetgegevens van de afgelopen jaren in kaart. Op advies van de bank stellen ze een uitgebreid marktonderzoek in en maken ze een branchevergelijking voor het nodige toekomstperspectief. “Daaruit bleek onder ander dat kleinere kaaswinkels het weleens moeilijk konden gaan krijgen door de opkomst van grote supermarktketens met XL-varianten, inclusief kaasspeciaalafdeling.”

Ze besluiten de kaaswinkels van de hand te doen en de winst te steken in het overnemen van de baby- en kinderzaak. “De afweging om het tóch te doen, was voornamelijk de uitdaging die er in schuil ging. De markt voor babyproducten is groot en kent continu nieuwe aanwas, maar ook grote spelers. Aan de andere kant zagen we kansen om de omzetcijfers van de zaak te verhogen. De kaaswinkels met hun lokale niveau, zou op lange termijn misschien geen uitdaging meer bieden.”

Geen kennis

Dat ze geen kennis hebben van de producten, zagen ze niet als een drempel voor de overname. “Je kunt écht alles leren. Luister naar je klanten, daar steek je pas veel van op.” En of ze nu ondernemen in kaas óf in babyartikelen: “Uiteindelijk maakt het echt niet uit wát je verkoopt, áls je maar verkoopt.”

Tijd om te leren

De babymarkt is helemaal nieuw voor ze. “Ja, daar ging wel even een wereld voor ons open.” Ze hebben daarom eerst de helft van de aandelen overgenomen en anderhalf jaar later pas de resterende 50 procent. Dat geeft ze de tijd om de markt en de producten te leren kennen: “In het begin heb ik álle vertegenwoordigers van élk denkbaar babymerk op kantoor gevraagd. Voor tekst en uitleg over hun product. We stapten tenslotte in een markt waar we écht niks vanaf wisten.”

Samen aan het roer

Inmiddels zijn ze behoorlijk ingewijd en raken ze ook steeds meer op elkaar ingesteld. Herman: “Wilfred is precies en accuraat en een kei in onderhandelen. Mijn tak van sport is verkoop.” Zoals in elke samenwerking zijn er ook de nodige irritaties. “Dat heb je nou eenmaal met twee kapiteins op één schip. Maar: we zijn nuchter opgevoed en daar stappen we zo weer overheen.”

Ook een bedrijf overnemen? Bekijk het actuele aanbod op Brookz:

Auteur

Niobe Moen