Of je worst lust

Ondernemer in beeld | Worstenmakers Brandt en Levie

06 september 2018

Drie vrienden met een passie voor écht eten en ambachtelijke worst; dat zijn de ondernemers van Brandt & Levie. Ze maken hun producten vanuit een overtuiging en met oog voor het milieu. Plezier staat daarbij hoog in het vaandel, en zo jong als ze zijn, ondernemen ze met veel succes.

Whitepaper Hoe maak ik een ondernemingsplan?

E-book Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Ondernemers: Samuel Levie (30), Jiri Brandt (28) en Geert van Wersch (29)

Bedrijf: Brandt & Levie

Gestart: 2011

Rechtsvorm: BV

Werknemers: 10 fulltime bezettingen

Web: brandtenlevie.nl

Ontdekkingsreis in Italië

Een half jaar duurt de reis van Samuel Levie en Jiri Brandt door Italië, op zoek naar hét recept voor ambachtelijke worst. Ze ontmoeten er veel personen met kennis, zoals de president van de Italiaanse slowfood-beweging, en zien er veel bedrijven van binnen. Van kleine ambachtelijke plekken waar zelfs nog zonder koeling wordt gewerkt tot middelgrote vleesverwerkingsbedrijven. De ondernemers leren er de kneepjes van het vak. “Van het vet van het vlees snijden tot de snippers van de stoep vegen. Maar waar het natuurlijk om gaat, is dat je goed kijkt en luistert wát er precies gebeurt." Gekscherend: "Spionagewerk op zijn best!”

Duurzame varkens

Eenmaal terug maken ze samen met Geert van Wersch een ondernemingsplan voor een bedrijf dat ambachtelijke worst maakt van duurzaam gehouden varkens. En ze schrijven zich in voor de ondernemingswedstrijd New Venture. Maar dat loopt op niks uit. Hoewel? “Ons plan kwam terug vol rode strepen erin. Maar dat motiveert wel enorm om het beter te maken en toch door te gaan."

De eerste worst

Er is vervolgens maar één manier om erachter te komen om te zien of het plan kans van slagen heeft: die eerste worst maken. “Daar is geen handige ‘Ikea-uitleg’ voor, je moet gewoon aan de slag gaan.” Omdat ze dan nog weinig middelen hebben, mogen ze bij een bevriende groothandel de slagersruimte gebruiken als het eigen personeel ’s avonds naar huis is.

Acht maanden lang experimenteren ze erop los, om de verschillende fases van worst maken te beheersen. Niet alles lukt. “Kaneel met roze peper bleek bijvoorbeeld echt niet lekker. Achteraf hadden we het hele proces van een worst ontwikkelen toen misschien nog niet volledig in de vingers, dat kan ook.”    

Leeg spaarvarken

Hun spaarvarken raakt langzaam leeg. Om tijdens de maanden van experimenten toch geld in het laatje te brengen, richten ze ook Food Cabinet op, een adviesbureau dat zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem. Ze geloven heilig in de toekomst van voedsel dat met oog voor mens (of eigenlijk dier) en milieu wordt gemaakt. “Dát is onze drijfveer; een mooi product maken op een manier waarop de wereld er iets aan heeft of er beter van wordt.”  

Worstlab

Net zo hoog op hun agenda staat samenwerking en plezier in het ondernemen. En liefde voor het product, bij iedereen in het bedrijf. Zo houden ze één keer per maand een 'Worstlab'. “Op die avond proeven we gezamenlijk wat we hebben gemaakt. En bedenken vervolgens nieuwe recepten en smaken. Iedereen in het bedrijf, of je nou op kantoor zit of in de slagerij staat, mag op die creatieve stoel gaan zitten”.

Dat resulteert in een origineel productassortiment. Gedroogde worst met lavendel of verse worst met citroen en tijm bijvoorbeeld. Het slaat aan: inmiddels leveren ze aan heel wat restaurants en delicatessenwinkels. “We groeien nog steeds elke dag. Dat we samen met ons team werken aan een mooi product én er mensen mee bereiken, dat geeft veel voldoening."

Auteur

Niobe Moen