Altijd bereikbaar zijn?

Column John de Waard | Mobiel werken

31 januari 2014

Volgens een onderzoek van KPN en MKB-Nederland wil een groot deel van de mkb’ers dag en nacht bereikbaar zijn. Het onderzoek geeft aan dat amper 34 procent van de 511 ondervraagden ’s avonds en in het weekend NIET bereikbaar wil zijn. Geloof je het zelf?

Whitepaper IT op orde: Hardware

Ten eerste lijkt dat percentage me erg laag, in ieder geval als het gaat om échte grote problemen. Het gaat immers wel om jouw bedrijf dus dan wil je het meteen weten. Maar verder zit je toch niet te wachten op telefoontjes in het weekend en al helemaal niet ’s nachts? Alhoewel meer dan 1 miljard verkochte smartphones afgelopen jaar wel weer die richting uitwijst.

Klantenservice

Het gaat volgens mij echter niet zo zeer om het bereikbaar zijn, als wel om het oplossen van eventuele problemen (lees vragen) van (meestal) klanten. Maar daarvoor hoef je toch niet dag en nacht aan je mobiel of laptop gekluisterd te blijven? Natuurlijk kan het zijn dat je écht moet ingrijpen als iets helemaal mis dreigt te gaan. De vraag is echter in hoeverre je dat zelf kunt of moet doen? Of weet jij als mkb-ondernemer ook al alles van ICT?

Dat blijkt dan weer niet uit het onderzoek. De helft van de ondervraagden geeft namelijk aan dat ze zich wel bewust zijn van de gevaren van mobiel werken, maar geeft tegelijkertijd aan dat ze nauwelijks iets van beveiliging weten. Da’s lekker dan. Dan schat ik in dat je die problemen ook in veel gevallen niet kunt oplossen. Lijkt mij handiger om een deskundige externe partij in te zetten, dan wel een capabele medewerker verantwoordelijk maken voor bepaalde zaken. Iemand die voor jou de problemen gaat oplossen, terwijl jij je bekommert om je kernactiviteit.

Juiste informatie

Het oplossen van veel van de (’s nachts en in het weekend) gesignaleerde problemen gaat in de regel gepaard met het al dan niet kunnen vinden van de juiste informatie. Zeker als het gaat om problemen met leveringen aan of vragen van klanten. Dat kun je ondervangen door die informatie digitaal beschikbaar te hebben. Zodat ook jouw deskundige medewerkers er bij kunnen om de juiste antwoorden te zoeken. Dan hoef je niet alles zelf meer te onthouden, of zelf te doen en heb jij rust ’s nachts.

Auteur

John de Waard