‘Pijn in je kop’ van de commercial ‘rust in je kop’.

Column Bart Groothuis | Brandstofpas op de radio

04 februari 2014

Ken je die radiocommercial van die brandstofpas? “Wil jij als ondernemer rust in je kop? Gebruik dan de brandstofpas van huppeldepup”. Vreselijk die reclame. Bijna ieder uur is die reclameboodschap op Radio 1 te horen. En ik vind die manier van aanprijzen zo verschrikkelijk irritant dat ik één ding zeker weet; ik ga nooit van mijn leven die brandstofpas gebruiken. Ik krijg ook helemaal geen rust in mijn kop, maar vooral pijn in mijn kop van die commercial.

En ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit, maar ik heb dat wel vaker met commercials. Sommige commercials zijn door hun vorm zo irritant dat ze hun doel volledig voorbijschieten.

Hmmm, wat is ook al weer het doel van een radioreclameboodschap? In veel gevallen is dat tweeledig. Vergroten van de naamsbekendheid, dus het versterken van het merkimago. Én het promoten van een product of dienst, dus het aanzetten tot koopgedrag.

Schieten met hagel

Ik vraag me in veel gevallen, zoals bij die ‘pijn-in-je-kop-reclame’, ernstig af of je niet veel meer schade aanricht dan dat het wat oplevert. Veel reclames zijn als schieten met hagel. Men is kennelijk te lui om een gerichte benadering te kiezen en schiet dan maar met hagel onder het motto van ‘we raken vast wel wat’.

Ik ben meer van de aanpak van het maken van ‘fans’ van je klanten. Leg je bestaande klanten in de watten en laat hen ‘reclame’ voor je maken. Dat heeft twee voordelen. Het is altijd nog zo dat je het meeste omzet haalt bij je bestaande klanten. Door ze in de watten te leggen en ‘fans’ van ze te maken, vergroot je de kans op nieuwe opdrachten. En door je bestaande klanten jou aan te laten bevelen bij potentiële nieuwe klanten vergroot je je kans op succes bij die nieuwe klant aanzienlijk. En ben je gericht bezig zonder dat je ongewenste schade aanricht.

Bijkomend voordeel: rust in je kop en geen pijn in je kop.

Auteur

Bart Groothuis