Winst maken utopie voor mkb’er?

Column John de Waard | Overleven is digitaliseren

12 juni 2017

Volgens onderzoek van bureau Panteia is het ‘maken van winst’ of ‘groeien’ al even niet het eerste aandachtspunt. Het gaat veel meer om overleven en/of zorgen dat de schade beperkt blijft. Dat is nu niet bepaald het vooruitzicht wat we willen horen of zien.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Natuurlijk gaat het om het kunnen blijven voortbestaan. Maar stilstand is achteruitgang luidt het gezegd. Dat is toch ook niet voor niets?

Uit de crisis

De crisis hakt er (nog steeds) hard in en ondanks dat we inmiddels officieel ‘uit de crisis’ zijn, zie je de negatieve berichten over ontslagen en faillissementen nog dagelijks in de kranten. Sorry, op websites, in nieuwsbrieven, via LinkedIn, Twitter, Facebook en allerlei online nieuwsfora. Want het is al heel gewoon dat we dat soort zaken digitaal tot ons nemen. Die krant is er nog wel, maar ook daar zie je de wereld veranderen. Van kleiner formaat naar geschikt voor tablet. Van gratis op de site, naar specifiek nieuws, puur voor abonnementen online.

Documenten

Hoe is het dan mogelijk dat ik ook kan lezen dat de hoeveelheid geprinte documenten in de tientallen miljoenen per dag loopt? Ik heb er al eerder eens iets over geschreven hier, maar het blijkt dus dat we druk doende zijn om heel veel (al digitale) informatie toch weer op papier te zetten. Is zo lekker. Houdt lekker vast en leest prettig. Zet dat scherm dan op 150 procent en kap nou eens met dat printen! Weet je wat dat kost aan papier, toner, elektriciteit, belasting van het milieu etc. Hoe vaak moet je dat horen voor je de stap maakt naar digitaal?

Digitaal

Er is een deelgemeente in Rotterdam die tegenwoordig nagenoeg alles digitaal doet. Die zijn van ca. 55 mensen terug gegaan naar ca. 15 fte. Als je maar zorgt dat wat ze moeten doen, (ook) digitaal kan. En dat zouden we dan in het mkb niet kunnen bereiken?

We willen/moeten ook zo nodig overal bereikbaar zijn, maar daar heb je niks aan als je met een stapel papier in het rond loopt. Of denk je dat de andere kant van de lijn mee kan lezen op het papier wat jij voor je telefoon houdt? Er zitten tegenwoordig goede camera’s in, maar dat is wel een beetje de omgekeerde wereld.

Direct stoppen met dat printen op papier dus en dan zit er wellicht toch nog een bescheiden winst in dit jaar. Bij Utopia van John de Mol lukt het ze ook om geld te verdienen. Met eigenlijk helemaal niks. En wij zouden ons slechts bezig houden met overleven…!? Dacht het niet.

Auteur

John de Waard