'70 procent mkb'ers gebruikt Facebook zakelijk'

Column Josette Dijkhuizen | Vooral naamsbekendheid doel

19 april 2018

70 procent van de ondernemers gebruikt Facebook voor zakelijke doeleinden. Dat blijkt uit mijn eigen onderzoek onder ruim 60 ondernemers – voornamelijk als zzp’er actief in de zakelijke dienstverlening. De belangrijkste reden om deze tool te gebruiken, is het kunnen verwerven van naamsbekendheid.

E-book Eerste hulp bij Social media

De Ondernemerskalender 2019

Ook het kunnen verstrekken van informatie (79 procent) en de goedkope manier van communiceren (62 procent) is voor ondernemers een reden om Facebook zakelijk te gebruiken. Naamsbekendheid is niet alleen de belangrijkste reden (86 procent) om Facebook te gebruiken, maar ook het belangrijkste resultaat van Facebook.

Relatief nieuw fenomeen

De meeste gebruikers zijn tussen de een en drie jaar zakelijk actief en slechts enkelen langer dan vijf jaar. Zakelijk gebruik van Facebook is dan ook een relatief nieuw fenomeen. Maar liefst 88 procent van de respondenten heeft de pagina zelf gemaakt. Heel begrijpelijk, aangezien het gebruik kinderlijk eenvoudig is. Betaalde advertenties zijn daarbij niet populair, slechts 21 procent van de respondenten heeft er gebruik van gemaakt. Het resultaat voor deze ondernemers is lastig meetbaar. Een direct effect op de business wordt niet gemeld.

LinkedIn als concurrent

De niet-Facebook gebruikers geven als voornaamste reden dat ze al op LinkedIn zitten (70 procent), hun klanten er niet te vinden zijn (25 procent) en het derhalve geen toegevoegde waarde vinden om ook Facebook zakelijk te gebruiken. Bovendien twijfelen behoorlijk veel ondernemers (30 procent) aan de privacy. Om deze groep ondernemers wel warm te laten lopen voor Facebook zouden de klanten er aanwezig moeten zijn (60 procent). Ondernemers zijn zich daarbij nog niet bewust van de goedkope promotiemiddelen die dit medium hen biedt. Er zijn dus nog voldoende kansen om Facebook tot een sterk promotiemiddel te maken!

'Facebook kan veel meer'

Maureen Mulder, eigenaar van www.faceonline.nl: "Het onderzoek laat zien dat de meeste ondernemers Facebook vooral gebruiken om hun naambekendheid te vergroten, veelal zonder betaalde Facebook-advertenties. Dit doet vermoeden dat veel ondernemers de kracht van het medium niet ten volle benutten. Facebook biedt namelijk ook genoeg ondernemersgroepen, waar men kan deelnemen aan discussies en waar men kan netwerken. Denk bijvoorbeeld aan de groepen ‘Zelfstandige Professionals’, ‘DurfTeVragen’ en ondernemersnetwerk ‘Bites&Business’. 

Een ander aspect waarom ondernemers besluiten (alsnog) op Facebook te gaan, is om klantervaringen te kunnen monitoren, zowel positief als negatief. Sinds het mogelijk is om via Facebook op zakelijke pagina’s aanbevelingen en zogeheten ‘sterren-ratings’ te geven, zien ondernemers meer de voordelen van het medium.

Wat bij het gebruik van social media in ieder geval altijd voorop moet staan is het doel, de strategie en het resultaat. Wat is het zakelijk doel en hoe kan Facebook daarbij het beste worden ingezet om het gewenste resultaat te bereiken? In de praktijk blijkt vaak dat dit ontbreekt, waardoor de ondernemer veel moeite heeft om de pagina te onderhouden en het uiteindelijk wordt ervaren als een: “ik heb het geprobeerd, maar het werkte niet”. Genoeg redenen om alsnog eens serieus te kijken naar het zakelijk gebruik van Facebook!"

Auteur

Josette Dijkhuizen