Naar oma in Putten

Column Bart Groothuis | Lekker ver weg

03 maart 2014

Toen ik een jonge jongen was en mijn ouders net een nieuw huis hadden gekocht, kwamen we te wonen naast een gezin waarvan de moeder ooit in Putten had gewoond. Bijna ieder weekend ging dat hele gezin naar ‘Oma in Putten’. En bijna ieder weekend kwamen ze terug met eieren van hun vaste Puttense eierboer. “Die zijn veel lekkerder”, zei de buurvrouw.

Marketing nieuwe stijl

De enkele keer dat ik bij mijn vriendje, de buurjongen, een ei at, proefde ik niets bijzonders. Ja, gewoon ei, zoals een ei altijd smaakte. Maar volgens de buurvrouw waren ‘eieren-uit-Putten’ veel lekkerder dan andere eieren.

Die ene winkel

Je kent vast mensen die ook iets dergelijks beweren. Iemand kent een hele goede winkel en alle producten die je daar haalt zijn lekkerder…. zeggen ze. En het lijkt ook wel dat hoe verder de winkel weg is, hoe lekkerder de producten zijn. En ook, hoe meer moeite ze doen om de producten te halen, hoe lekkerder ze worden.

Jan, Jans en de Kinderen

Járen geleden stond er een hele leuke ‘Jan-Jans-en-de-kinderen’ in de Libelle. Jans zat aan een vriendin te vertellen hoe lekker het vlees was van de nieuwe slager in de buurt. Een paar plaatjes verder zie je Jans bij die slager staan. De slager zegt: “Kijk eens mevrouw Tromp, speciaal voor u heb ik een extra mooi biefstukje apart gelegd.” En je ziet hoe Jans staat te blozen. Logisch dat ze dat vlees lekkerder vindt.

Volgens mijn vrouw is brood van de warme bakker bij ons in de buurt ook veel lekkerder dan brood van de supermarkt. “Ik haal het zelf wel eventjes.” zegt ze meestal. En de enkele keer dat dat echt niet lukt haalt één van onze kinderen het brood bij de warme bakker in de buurt. Slechts een doodenkele keer is het mijn beurt. Ik tref dan een alleraardigste en ik denk aantrekkelijke jonge man die mijn vrouw goed schijnt te kennen. Hé, wacht eens even…

Wat valt in al deze voorbeelden op? Waarom zijn klanten bereid moeite te doen om ‘gewone’ producten bij hun favoriete leverancier te halen? Wat maakt een winkel een ‘favoriete’ winkel?

Het zal duidelijk zijn: deze ondernemers geven iets extra’s, iets wat iedereen wil: persoonlijke aandacht.

Dus mijn tip voor deze week: creëer een band met je klant!

Auteur

Bart Groothuis