Prijsafspraken of niet

Column John de Waard | Foutje bedankt

05 maart 2014

Moeten we ons er eigenlijk nog over verbazen? Dat al je intieme gegevens, persoonlijke gedragingen, voorkeursinstellingen op welke wijze dan ook bekend worden? Nu blijkt dat zelfs via de smart TV’s van LG allerlei gegevens over wat je wanneer kijkt en welke bestanden er op de USB stonden die je hebt ingeplugd worden verzameld en opgestuurd, is wel duidelijk dat niets veilig is.

Whitepaper Kantoor in de Cloud

Foutje in de software, zegt LG. Oké, maakt mij niet (meer) uit hoor. Foutje software, foutje marketing afdeling, foutje overheid, foutje bank. Niet zo moeilijk doen. We maken allemaal fouten. Toch?

Internetbankieren

Over banken en fouten gesproken. Tot voor kort was het zo, dat als er iets fout ging met internetbankieren de banken wel zo coulant waren, ze de fout herstelden. En als dat geld kostte dan was dat maar zo. Dat gaat veranderen. Wie niet aan een aantal strikte voorwaarden gaat voldoen met internetbankieren is de klos als het fout gaat. Jawel, eerst iedereen dwingen om te internetbankieren, want een gewoon kantoor kun je niet meer vinden tegenwoordig en zelfs pinautomaten worden steeds zeldzamer, en dan vervolgens eisen gaan stellen. Zodanige eisen zelfs, dat je een soort ‘super user’ moet zijn, om nog iets te kunnen claimen als het fout gaat. Noemen we dat niet gewoon een ordinaire ‘vendor lock in’? En nog erger: als er dan een storing is, zeg je gewoon als allereerste reactie dat een klant bij een dubbele betaling zelf maar moet zien dat hij het geld ziet terug te halen.

Telecom

En dan de telecommarkt. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is – na een onderzoek van maar liefst twee jaar – onlangs gebleken dat geen prijsafspraken worden gemaakt in die sector. Nee hoor. Je betaalt gewoon altijd bij iedereen te veel. Wel zou de ACM het op prijs stellen als uitlatingen ‘over toekomstig beleid’ in het openbaar, bijvoorbeeld op congressen (wie gaat er tegenwoordig nog naar een congres? Daar heb je als mkb’er toch helemaal geen tijd voor?) voortaan achterwege zouden blijven.

Nou moe. Dus eigenlijk heeft de ACM ook liever niet dat ik buiten bij mijn telefoonwinkel of winkel in ‘mobiele accessoires’ of iets degelijks, een prijsaankondiging doe, want dat zou invloed kunnen hebben op de concurrerende telecomwinkel verderop? Dat heet toch ‘marktwerking’? Daarom bestaan we als mkb’er toch ook? Omdat je je weet te onderscheiden van een ander en dat je dat ook duidelijk communiceert? Zodat klanten weten waarom ze bij jou komen?

Moet je er twee jaar over doen om dit te onderzoeken? Ik verbaas me ook eigenlijk niet meer over dit soort onderzoeken en conclusies. Als kleine ondernemer heb je wel wat anders te doen dan je hiermee bezig te houden.

Althans, dat zou ik me zo kunnen voorstellen. Dan wind ik me hier wel weer over op, want dit is tenslotte míjn werk.

Auteur

John de Waard