Windows XP na 8 april serieuze bedreiging

Column John de Waard | Geen service

12 juni 2017

Stel je eens voor dat je als mkb’er beslist om maar geen service of onderhoud op een geleverd product meer te verlenen, ondanks dat je heel veel klanten hebt met dat product. Dan zou het land te klein zijn toch? En nu doet Microsoft het (en is het land evengoed te klein), maar die gaat gewoon door met het voornemen om geen ondersteuning meer te bieden aan Windows XP.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Windows XP vormt dus een serieuze bedreiging na 8 april voor iedereen die het gebruikt en denkt dat het wel zal meevallen. En ook voor diegenen die wel in razende paniek om zich heen kijken naar alternatieven. Die zijn er wel, zegt Microsoft. Gewoon een nieuwe computer kopen met liefst Windows 8.1.

Pure armoede

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar toch. Toen Vista niet bracht wat Microsoft ervan had gehoopt bleven ze uit pure armoede XP nog maar ondersteunen. Nu blijkt dat Windows 7 en inmiddels Windows 8 wel succesvol in de markt zijn gezet, stopt Microsoft definitief met ondersteuning van XP.  Tot groot verdriet van de nog altijd honderdduizenden gebruikers.

Gedwongen upgrade

Wie op die manier met zijn klanten omgaat, verdient het om publiekelijk aan de schandpaal te worden genageld. Of niet soms? Ze weten bij Microsoft dat veel mkb-ondernemers en particulieren Windows XP nog gebruiken (blijkbaar zijn naar schatting tussen de 0,5 en 1 miljoen gebruikers nog tevreden en hebben geen behoefte om ‘gedwongen te upgraden’). Dan toch beslissen om te stoppen met het onderhoud getuigt niet van een ‘optimale customer loyalty’, maar dan geredeneerd vanuit de afnemerskant. Zijn die honderdduizenden gebruikers niet goed genoeg? Zijn het soms halve digibeten, omdat ze Windows XP nog gebruiken? Zijn ze soms minderwaardig, omdat ze zich niet hebben laten meesleuren in de nooit aflatende ratrace naar het volgende systeem, de volgende gadget, de volgende vendor lock-in?

Digitalisering

Zo maak je wel reclame voor de ICT-branche, zeg. Vind je het gek dat er met name binnen de mkb-branche nog zoveel winst te halen valt aan digitalisering? Als je op het punt staat de stap te zetten en je leest dit soort berichten, ga je je toch afvragen of de leverancier van de document management software niet dezelfde streken gaat uithalen. Dus hou je het maar bij papier. Werkt altijd, toch?

Stel je eens voor dat je een (voormalig) CEO hebt die inmiddels (wederom) de rijkste man ter wereld is en je besluit dan om een kleine miljoen klanten niet meer te helpen. Moet jij eens doen als autodealer, of als…

Och, het zijn toch maar klanten.

Bron: windows7-kopen.nl

Auteur

John de Waard