Delen is het nieuwe hebben

Column Mario van Vliet | Deeleconomie

09 april 2014

Mijn boormachine gebruik ik zelden. Niet zozeer omdat ik geen echte klusser ben, maar vooral omdat er relatief veel dagen per jaar zijn dat ik geen gaatjes hoef te boren. Dus waarom zou ik nog een nieuwe boor kopen, waarom leen ik er niet een?

Efficiënter Werken Scan

Liefde voor taal

Onlangs deed ik op deze plaats een ontboezeming: mijn omzet over 2013 was naadje. Hier is er nog een: ik ben doctorandus in de letteren én afgestudeerd journalist!

Ik heb dus een voorliefde voor taal. Soms gaat dat ver. Zo maak ik me een enkele keer zorgen om bepaalde Nederlandse woorden. Zo is 'minder' sinds kort ten prooi gevallen aan een politieke discussie en is 'loslaten' iets wat iedereen schijnt te moeten doen, want dan kom je meer tot 'jezelf'.

Social media

'Delen' is ook zo'n woord dat de afgelopen jaren gekaapt is. Door iedereen die iets doet met social media. Je kon geen borrel aflopen, of je hoorde wel iemand met luide stem horen verkondigen 'delen is vermenigvuldigen'. Want wie de poorten van zijn kennis openzet, die is voorbestemd voor het paradijs.

Zeker, ik zie de waarde van laten zien waarin je goed bent en vertellen wat je weet. Maar tot op zekere hoogte. En dan asjeblief zonder het woord 'delen'. Had het in 's hemelsnaam gehouden bij 'vertellen'!

Ieder zijn deel

Maar gelukkig, 'delen' is bevrijd. En hoe. 'Delen' heeft nu een totaal andere 'lading' (excusez le mot). Je zou zelfs kunnen stellen dat 'delen' zijn oorspronkelijke betekenis weer  deels heeft teruggekregen. Want Van Dale schrijft onder meer: 'zo splitsen dat ieder zijn deel krijgt' en 'een aandeel krijgen in'.

En dat is precies wat er nu gebeurt. Het nieuwe 'delen' is dus het herverdelen van producten en diensten door de inzet van IT-technieken. Snappcar, Thuisafgehaald, Peerby, Bookcrossing.com, noem ze allemaal maar op, die initiatieven die slimmer eigendommen of diensten verdelen onder een grotere groep. Briljant. Want waarom 365 dagen per jaar betalen voor een auto, boormachine of feestjurk als je 'm maar een paar dagen per jaar gebruikt?

Je eigen Jaguar

Ik kan me geen consument voorstellen die niet enthousiast is over het nieuwe 'delen'. Want eindelijk komt die dure Jaguar binnen handbereik. Niet jaarrond, maar als je er zin in hebt. Maar hoe zit het met ondernemers? Gek genoeg hoor ik vrij weinig van mijn ondernemende collega's over de deeleconomie. Terwijl je weinig fantasie nodig hebt om te bedenken wat voor enorme gevolgen het 'delen' heeft op onze economie. Het is zelfs dé centrale term bij de huidige kanteldenkers. Want de deeleconomie zet de hakbijl in ons huidige systeem waarbij schaarse middelen van eigenaar wisselen door een financiële transactie.

AirBnB vs. Hilton

Daarom: ondernemers, word wakker! Nee, dit is geen paniekvoetbal. Zo zal het niet lang duren voordat slaapplaatsendeler AirBnB groter is dan hotelgigant Hilton. Of neem een kijkje op Blablacar om te zien dat het liften weer helemaal terug van nooit weggeweest is.

Dit is nog maar het begin, daarvan ben ik overtuigd. De deeleconomie komt eraan, en hard. En dat wilde ik even met u 'delen'.

Auteur

Mario van Vliet