'Nederland moet e-Ambitie tonen'

Ambitieus actieplan voor Nederlandse e-commerce

09 juni 2014

De totale omzet van Nederland laten stijgen van 120 naar 150 miljard euro. Om dat doel te bereiken presenteert Shopping2020 een aantal concrete actieplannen op het gebied van e-commerce.

Whitepaper Mijn website klaar voor de toekomst

Shopping2020 is een samenwerkingsverband van een twintigtal branche- en belangenverenigingen, honderden experts en een aantal kennispartners. Doel van de club is het creëren van een toekomstvisie over hoe de consument in het jaar 2020 producten en diensten koopt.

e-Ambitie

Volgens Shopping2020 moet Nederland voorop gaan lopen op het gebied van e-commerce. De verwachting is dat het aandeel van online verkopen de komende jaren fors zal toenemen. Die verwachting is onder meer gebaseerd op recente cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Daaruit blijkt dat vorig jaar de online consumentenbestedingen met ruim 8% stegen tot € 10,6 miljard. 

Verdubbeling uitgaven met smartphone en tablet

Volgens Shopping2020 zullen online aankopen steeds vaker overal plaatsvinden: thuis, op het werk, onderweg, maar ook in de winkel. Dat blijkt ook al uit de laatste M-commerce monitor: in de tweede helft van 2013 zijn er ruim 14 miljoen bestellingen gedaan met behulp van mobiele apparaten. Goed voor 735 miljoen euro. Daarmee zijn de uitgaven via smartphone en tablet in een jaar tijd ruim verdubbeld.  

1-klik-aankoop

Jorij Abraham, Program Manager van Shopping2020 wil dat wij zo snel mogelijk ook in staat zijn om, net als in de VS, een naadloze on- en offline klantbeleving te creëren. "Daarvoor presenteren wij drie actieprogramma's: 

  • e-ID - de ontwikkeling van één standaard om zowel bij bedrijven als de overheid in te loggen;

  • 1-klik-aankoop - het aankoopsysteem dat bij webshops als Amazon je in staat stelt om snel iets te kopen, zonder dat je eerst weer allerlei gegevens moet invoeren;

  • De Nieuwe Winkelstraat - brancheverenigingen en gemeentes moeten samen de winkelstraat weer opnieuw inrichten."

Nieuw online export platform

“Als mensen iets willen verkopen, zetten ze het op Marktplaats”, zegt Abraham, “Ondernemers doen dat niet alleen hier, maar ook op soortgelijke sites in het buitenland. Daarom moet er een platform worden ontwikkeld, waarop Nederlandse bedrijven aan de hele wereld kunnen verkopen. Met het actieprogramma 'Gelijk & simpel' willen wij een set regels ontwikkelen, die dat zowel in Nederland als binnen de Europese Unie mogelijk maakt op basis van gelijke en eerlijke regels.”

De kick-off van de actieprogramma's vindt op 12 juni a.s. plaats.  

Auteur

Flip Schultz