Starter van nu vindt zichzelf uniek

3e editie The Next Entrepreneur vandaag van start

05 mei 2014

De starter van nu vindt zijn product of dienst uniek. Of meent vernieuwend te zijn doordat hij een product of dienst beschikbaar maakt voor een compleet nieuwe doelgroep. Toch beamen starters nog hulp te kunnen gebruiken. Vooral bij het opstellen van plannen. Dat blijkt uit onderzoek van MKB-Nederland en Rabobank onder 2.500 starters, dat in het kader The Next Entrepreneur 2014 is uitgevoerd door Motivaction.

Met ingang van vandaag kunnen startende ondernemers zich inschrijven voor de derde editie van The Next Entrepreneur, een ontwikkelingstraject waarmee zij zichzelf kunnen verbeteren en dat later dit jaar uitmondt in de verkiezing van de meest vernieuwende starter van Nederland.

Met The Next Entrepreneur 2014 dagen MKB-Nederland en Rabobank starters voor het derde jaar op rij uit om hun ondernemersvaardigheden te verbeteren. Met behulp van het kennistraject dat tijdens de wedstriijd loopt, kunnen nog niet of net gestarte ondernemers hun vaardigheden over de belangrijkste aspecten van het ondernemerschap verbeteren. Praktische scans, whitepapers over ondernemerschaps-onderwerpen, masterclasses, events en video's helpen daarbij. Dit alles wordt aangeboden vanuit het innovatieve business support platform MijnMKB.

12.500 euro

Behalve meedoen aan het kennistraject, kunnen ambitieuze startende ondernemers tijdens The Next Entrepreneur 2014 ook deelnemen aan een verkiezing. Daarmee maken ze kans op 12.500 euro, toegang tot vele netwerken en volop media-exposure.

In dit wedstrijdonderdeel worden de deelnemers tijdens verschillende ronden getest op hun ondernemersvaardigheden en bedrijfsvoering. Daarnaast moeten zij via social media stemmen behalen. Uiteindelijk bepaalt de vakjury, met Leendert-Jan Visser (directeur MKB-Nederland) en Paul Dirken (directeur Bedrijven Rabobank Nederland) op 9 december wie The Next Entrepreneur 2014 wordt. Eerdere winaars waren Annefrid Imenkamp van het Amsterdamse bedrijf Chocstar (2012) en Erik Recter van Kidswatcher (2013).  

Starter zoekt hulp

Dat deze verkiezing met het kennistraject nodig is, blijkt uit het onderzoek van Motivaction en MKB-Nederland. Starters zouden maar wat graag vaker geholpen worden, liefst door andere ondernemers. 49,4 procent zegt vooral advies te willen van andere ondernemers bij het maken van een bedrijfsplan. Ook als het gaat om marketing en financiën is de kennis en kunde van collega-ondernemers welkom (39 en 36 procent zien ondernemende collega’s hier als belangrijkste informatiebron).

Starter en zijn businessplan

Ondanks die hulpvraag, komt de starter anno 2014 al heel goed beslagen ten ijs, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Het overgrote deel van de ondervraagden werkt sterk vanuit een visie en heeft een goed idee waar hij of zij heen wil. 

77 Procent heeft die visie vertaald in een uitgebreid bedrijfsplan en nog eens 19 procent is van plan dat nog te gaan doen. Voor veruit de meeste ondernemers (84 procent) is het bedrijfsplan in de eerste plaats een hulpmiddel om de focus te behouden. Ruim 65 procent heeft een financieel plan opgesteld. Een iets hoger percentage (72 procent) heeft ook een marketing- en communicatieplan of is daar nog mee bezig.

De markt op via internet

De plannen zijn klaar. De markt op! Hoe pakt een startende ondernemer dat aan? Internet is voor starters hét medium om hun onderneming onder de aandacht te brengen. Bijna 95 procent zegt internet daarvoor in te zetten, bijna 90 procent noemt ook social media. Zo’n 65 procent gebruikt toch ook de ‘ouderwetse’ folder en flyer.

Gevraagd naar hun onderscheidend vermogen zegt meer dan de helft (53 procent) van de starters dat zij een uniek product/dienst hebben. De meeste ondernemers (73 procent) vinden zichzelf onderscheidend omdat zij producten of diensten toegankelijk maken voor nieuwe doelgroepen.

Type starters

Motivaction heeft ook gekeken op welke manier starters zich over de zes verschillende ondernemerstypen verspreiden. 55 procent van de startende ondernemers in Nederland blijkt te vallen onder het ondernemerstype 'ontplooier'. En 35 procent is een 'jager'. Zowel het ondernemerstype 'ontplooier', als het type 'jager' is sterk gericht op vernieuwing, maar waar voor de jager status en succes belangrijk zijn, zoekt de ontplooier het meer in samenwerking, zelfontplooiing en plezier in het werk. 

De andere vier (pragmatici, experts, hoeders en einzelgängers) scoren nauwelijks onder de ondervraagden. Ter vergelijking: in het mkb behoort slechts 4 procent tot de jagers en 34 procent tot de ontplooiers.

Auteur

Lenneke Arts