Leren van ondernemers op OuiShare Fest: innoveren en samenwerken

Column | Hoe kunnen ondernemers inspelen op de deeleconomie?
Bedrijven moeten veranderen om op de lange termijn te blijven bestaan. Maar hoe? Jonge ondernemers van BlaBlaCar en ParkAtMyHouse geven hun visie tijdens OuiShare Fest in Parijs. Grote bedrijven als een Franse bouwmarkt, telecomprovider en postbedrijf vertellen wat zij nu al doen om te innoveren.
Wat is Crowd Expedition?
Klik hier
Bekijk het dossier
Naar het dossier
Als journalist voor MKB Servicedesk en Crowd Expedition ben ik op OuiShare Fest: hét jaarlijkse festival in Parijs over de deeleconomie. Het Crowd Expedition team ontmoet drie dagen lang ondernemers, visionairs en experts die bezig zijn met de Collaborative Economy.
 
Terwijl dag 1 een voornamelijk plenair programma had, kon je op dag 2 meer keuzes maken tussen sessies. Aangezien ik voor MKB Servicedesk vooral geïnteresseerd ben in het verhaal van de ondernemer, is mijn ervaring dus een beetje anders dan die van expeditieleider Martijn Arets. Hij vertelt over zijn nieuwe inzichten in deze video.
 

Innovatielessen van BlaBlaCar

Terwijl Arets de sessie over hyperlokaal delen bijwoonde, was ik bij de presentatie van BlaBlaCar. BlaBlaCar is het grootste online platform in Europa dat bestuurders en passagiers met dezelfde bestemming samenbrengt. Tegen een vergoeding kunnen ze met elkaar meerijden. BlaBlaCar incasseert een deel van het bedrag als bijdrage voor het platform. De ondernemers van het succesvolle autodeelplatform vertelden hoe zij continu innoveren.
 
"Er zijn drie stappen", vertelt oprichter Nicolas Brusson. "Think it. Build it. Use it. Dat is het, in het kort. Natuurlijk zijn er veel uitdagingen. De eerste die ik bespreek is groeien, de tweede vertrouwen." Volgens Brusson is het belangrijk dat je als ondernemer niet bang bent om fouten te maken. "Bij BlaBlaCar leren we door vallen en opstaan", vertelt hij. "Fail, learn, succeed. Als je nooit fouten maakt dan leer je ook niets. Het is belangrijk om dat door te laten klinken in je bedrijfscultuur, zodat je personeel niet bang is om nieuwe dingen te proberen."
 
Eerder gemaakte fouten hoef je natuurlijk niet te herhalen. "Bijna alles is al eens eerder gedaan", vertelt Brusson. "Ga er nooit vanuit dat je het wiel opnieuw moet uitvinden. Door meer te delen binnen en buiten je bedrijf kun je meer leren. Share more, learn more." Vertrouwen in je personeel, partners en klanten is daarbij erg belangrijk. Lees hierover meer op BlaBlaCars speciale website Be a Trustman.

 

Doe-het-zelf

Dat vertrouwen en leren belangrijk zijn blijkt ook uit het verhaal van Véronique Laurie, directeur van de Franse bouwmarkt Castorama. "Het eerste wat je als bedrijf moet begrijpen, is dat de collaborative economy niet hetzelfde is als de crisis. Het is een beweging die doorgaat, omdat jonge mensen niet meer geloven in het oude systeem. Ze vertrouwen oude bedrijven en overheden niet meer. Daarom zul je moeten veranderen", legt ze uit. "Dat grote bedrijven als Castorama blijven bestaan is belangrijk, want we zijn werkgever van miljoenen mensen in Frankrijk."
 
"Het probleem is dat de nieuwe economie in jullie DNA zit, maar niet in dat van ons," vertelt ze het publiek bij OuiShare Fest. "Spullen verkopen, dat is onze kernactiviteit." Hoe kun je dan overleven in een economie waarin juist delen centraal staat?
 
Voor Castorama is dat ook nog een zoektocht. Op dit moment probeert Castorama hét deelplatform voor doe-het-zelvers te worden. Op de website kunnen ze hun projecten delen en vragen kunnen stellen over klusproblemen. Verkoop blijft de manier om geld te verdienen.
 

Samen met start-ups

"We zijn nog steeds aan het leren", vertelt Laurie. "Ons eerste project was ook een deelplatform en dat is totaal geflopt. De grote fout was dat we het helemaal zelf wilden doen. Werknemers deden niet mee, er haakten geen partners aan. Dat doen we nu anders. We werken samen met start-ups en putten uit het talent van onze medewerkers."
 
Later doet Laurie mee in een debat over de vraag hoe grote bedrijven de deeleconomie kunnen versterken. Naast haar zitten directeuren van telecombedrijf Orange, de Franse post en deelplatform ParkAtMyHouse. Een interessante discussie, waaruit blijkt dat grote bedrijven het liefst dit soort innovatie uitbesteden. Alex Stephany van ParkAtMyHouse (deel je parkeerplaats) vergelijkt grote bedrijven met olietankers: ze zijn moeilijk van richting te veranderen. Om toch te zorgen dat ze niet crashen, moeten ze een vliegtuig of duikboot worden. Maar dat gaat zomaar niet.
 
Zowel La Poste als Orange en Castorama proberen innovatie daarom uit te besteden. Zij investeren in flexibele vliegtuigjes: start-ups. Of ze op die manier een oplossing vinden voor de lange termijn, valt nog te bezien. Morgen interviewen we Anthony Deydier van La Poste om meer te weten te komen over zijn toekomstplannen.
 

En verder...

Vandaag interviewden we ook ZipCar-oprichtster Robin Chase en ondernemers van Wevolver, eRated en Croqqer. Deze interviews verschijnen binnenkort op MKB Servicedesk.
 
Meer weten over onze reis naar Parijs en alles wat we er leerden van ondernemers? Luister vrijdag naar MKB Radio!

Weekly Hangout | Huren versus kopen

Voor- en nadelen van huren voor jou als ondernemer
Welke voordelen heeft huren ten opzichte van kopen voor jouw onderneming? Wat kun je met een platform als huren.nl? Daniel Sloof (Huren.nl) en Martijn Arets (expert op gebied van de deeleconomie) vertellen er alles over in deze Weekly Hangout.
weekly-hangout-delen-versus-kopen-28414153519.png

Martijn Arets: Power to the crowd

In de reeks MKB Trends 2013 heeft Willem Overbosch via een Google+ hangout on air een gesprek met Martijn Arets. Martijn Arets is Ondernemer van het Jaar 2011 en uitgeroepen tot 'Young Potential European Leaders'.
martijn-arets-power-the-crowd-141212160357.png

Crowd Expedition van start met team topexperts

Hoe kan de deeleconomie een duurzaam model worden?
Crowd Expedition ging donderdag 1 mei van start. Samen met 15 partners en 30 internationale experts gaat expeditieleider Martijn Arets op zoek naar de...

Succesvolle crowdfundingactie krijgt vervolg

The Next Entrepeneur 2013 zoekt investeerders voor productiefase
Startup Watcherenterprises begint een nieuwe crowdfundingactie om de productie van een slim kinderhorloge te bekostigen. Ondernemer Erik Recter haalde...

Wat kan de deeleconomie voor jou betekenen?

Kansen en bedreigingen van de Collaborative Economy
Crowdfunding, crowdsourcing, de deeleconomie, co-creatie: hippe trends, maar wat betekenen ze voor de toekomst? Het project Crowd Expedition...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten