'Als kersverse directeur kon ik mijn geluk niet op'

Column Chris Heutink | Arbeidsethos

01 december 2017

Chris Heutink is lid van de Raad van Bestuur van Randstad Holding. Hij werkte van 2004 tot 2007 als directeur van Randstad in Polen. In deze blog schrijft hij over zijn ervaringen in Polen.

Business guide Polen

In 2004 reisde ik met vrouw en kinderen af naar Polen. Ik had een duidelijke opdracht gekregen: voeg drie organisaties samen, breid uit en ga na welke diensten je van Randstad kunt introduceren. Wat ik moest verwachten van Polen en de Poolse cultuur? Ik had geen idee. Natuurlijk kende ik Polen, maar dan van de verhalen uit de media over Poolse schilders, bouwvakkers en productiemedewerkers in Nederland. Opeengepakt in een vakantieparken, werkend onder het minimumloon en stevig concurrerend met Nederlandse vaklieden. Maar geven die verhalen nu een reëel beeld?

Harde sancties

Jammer genoeg moet ik concluderen dat dat beeld tien jaar later nog steeds aan Poolse medewerkers in Nederland ‘kleeft’. Helaas heeft de branche waarin ik werkzaam ben daar een rol in. Er zijn nog steeds uitzendbureaus die het niet nauw nemen met voorschriften, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en huisvesting. Regulatie en harde sancties tegen bureaus die ‘aanrommelen’ moet wat mij betreft dan ook hoog op de politieke agenda.

Special Economic Zones

Terug naar mijn tijd in Polen. De Poolse politiek had zogenaamde ‘Special Economic Zones’ aangewezen. In die zones verrezen grote productieterreinen. Als kersverse directeur kon ik mijn geluk niet op. Als organisatie profiteerden we van de vele productiemedewerkers, fabrieksmanagers, financieel specialisten en ict-ers die nodig waren om de Poolse industrie draaiende te houden. Randstad werd dat jaar marktleider in Polen.

Poolse arbeidsethos

En martkleider werden we niet alleen vanwege de Special Economic Zones en het ondernemerschap van Randstad, we werden vooral nummer een vanwege de Poolse medewerkers die voor ons werkten. Ik vind het altijd gevaarlijk om te generaliseren of te praten van een volksaard, maar wat een arbeidsethos; wat een werkmentaliteit! Onze medewerkers zagen kansen, en speelden erop in. Samen ontwikkelden we een werving- en selectietak en creëerden we zogenaamde inhouse-vestigingen waarbij we klanten op locatie bedienden van het beste personeel.

Snelheid en kwaliteit

Wat die Poolse mentaliteit voor mijzelf altijd goed illustreert is de ongelooflijke snelheid en kwaliteit die mijn eigen Poolse aannemer tentoonspreidde toen ons gezin het huis in Polen betrok. Werkelijk het hele huis moest op zijn kop. Drie weken later stond alles in de grondverf en was het bijna af. Bijna… Als ik dan toch een kritische noot mag uiten: maak duidelijke afspraken met elkaar in Polen. Wat u als ondernemer in Nederland gewend bent: ‘afspraak is afspraak’ , gaat niet op voor alle landen in Europa.

Polenfan

Wat rest is dat ik alle Nederlandse ondernemers die meereizen door Polen een prachtige ervaring  wens. Er zijn veel mogelijkheden in dit machtige land. Als Polenfan is deze column eigenlijk te kort om u als Nederlandse ondernemer van advies te zijn. Wilt u meer weten, belt u me gerust eens op.