Innovatielessen van de grootvader van WiFi

Cees Links geeft tips tijdens Permanent Beta Dag

27 oktober 2014

In 1988 verzon Cees Links samen met zijn partners het WiFi. Terwijl ze een hamburger aten bij de McDonald's, werd het idee voor een draadloos computernetwerk geboren. "Er moest nog heel wat gebeuren voordat het net zo normaal werd om naar het WiFi-wachtwoord te vragen als naar het toilet," vertelt Links.

Whitepaper: Waarom zou ik innoveren?

Whitepaper: Plannen maken voor innovatie

Links is succesvol innovator. Hij is de uitvinder (in zijn eigen woord: "de grootvader") van het WiFi en haalde in 2012 nog een miljoenendeal binnen met zijn nieuwe bedrijf GreenPeaks. Hij spreekt op Permanent Beta in Amersfoort en geeft tips om als ondernemer aan de slag te gaan met innovatie:

1. Innoveren is geld verdienen

"Necessity is the mother of all inventions. Vernieuwing komt voort uit een een tekortkoming of ontevredenheid. Dat is ook de reden waarom ons idee in eerste instantie faalde. Ik zag in 1988 dat computers steeds kleiner waren en genetwerkt raakten. Zou het niet handig zijn om ze draadloos aan elkaar te koppelen? Het publiek dacht van niet. In het begin was het erg duur en ze hadden meer vertrouwen in de kabel."

2. Visie en doorzettingsvermogen

"Je moet echt rete-eigenwijs zijn en geloven in je product. Wij besloten toch door te zetten nadat we gefaald hadden. We geloofden erin. Dat is belangrijk. In 1999 ontmoetten we iemand bij Apple die ook in het idee geloofde. Hij zorgde dat WiFi standaard in de nieuwe Mac zat en vanaf dat moment werd het populair." 

3. Innoveren is geld verdienen

"Geld stinkt niet. Als je iets maakt waar niemand voor wil betalen, dan klopt er misschien iets niet. Geld is een communicatiemiddel. Het laat zien of je iets doet wat jouw doelgroep de moeite waard vindt. Een product kan nog zo mooi zijn, maar het is pas echt relevant als je er iets mee kunt verdienen."

4. Maak een businessplan

"Als je een plan hebt, weet je ook waar je van afwijkt. Daarbij is investeerders vinden in het begin het allermoeilijkst. Om mensen echt te overtuigen helpt het echt om een goed doordacht businessplan te presenteren."

5. Je kunt het niet alleen

"Ondernemers zijn vaak eigenwijs en dat een goede eigenschap. Maar om te slagen, zul je een balans moeten vinden tussen je eigenwijsheid en samenwerking. Je kunt het namelijk niet alleen. Je moet luisteren naar je doelgroep, maar ook naar je investeerders en je werknemers. Wees flexibel. Met mijn bedrijf GreenPeaks hebben we het plan om alle aan te sluiten op WiFi. Ons eerste tussenstation is de afstandbediening. Daar is het meeste behoefte aan: infrarood komt uit de vorige eeuw en die stoffige kastjes staan thuis in de weg. Later hopen we ook WiFi in lampen en ijskasten te bouwen."

Auteur

Claartje Vogel