Toen was geluk nog heel gewoon

Column Ronald Fecken | Het kleine geluk

25 juli 2014

Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas gaan we een fase in die hij ‘de economie van het geluk’ noemt. Mensen zullen met lagere inkomens creatiever omgaan. Ze stappen uit de rat race, verdienen minder geld, gaan minder vaak op vakantie, maar zijn per saldo gelukkiger.

Die geschetste trend past helemaal in het plaatje van mijn eigen ervaringen en verwachtingen. Want waar kan ìk nou echt gelukkig van worden? Van een dubbele espresso in een Florentijnse koffiebar, waar ik in half Engels, half Italiaans een praatje maak met de eigenaar. Die daar alle tijd voor neemt. Van ‘Malle Pietje’-winkels, waar klein geluk wordt verkocht: een mix van nostalgische hebbedingetjes, hippe kleding en kekke interieuraccessoires, zoals hier in Apeldoorn.

Nostalgie en authenticiteit

Het heeft te maken met een vleugje nostalgie en authenticiteit, volgens mij. Oprechte aandacht; denk aan het plakje worst dat je vroeger bij de slager kreeg. Want het moet wel écht zijn.

Marktkooplui zijn visual merchandisers pur sang. Met veel plezier sla ik hun activiteiten gade. Mooi uitgestald fruit, glimmend opgepoetste paprika’s en uitnodigende stukjes suikerbrood op een schaal. Retailers kunnen op de markt veel leren.

Happy hersenen

Mensen hebben zintuigen. En die laten zich graag prikkelen. Bakkers, slagers en marktkooplui krijgen geur en smaak gratis. Non-foodretailers moeten wat meer hun best doen om de zintuigen van hun klanten te bereiken.

“Een blij mens koopt meer”

Een blij mens koopt meer, dat moge duidelijk zijn. Stem je klanten happy, geef ze een ‘goed gevoel’. Kijk de kunst gerust af bij de buren. Waar ben jij voor het laatst persoonlijk en prettig geholpen? Welke winkel, welk restaurant is je bijgebleven? Creëer de vertrouwde sfeer van grootmoeders zelf getrokken groentesoep. En neem uitgebreid de tijd voor iedereen die binnenstapt. Een beetje van jezelf en een beetje van oma. Nostalgie, aandacht en authenticiteit hebben de toekomst. Zo wordt geluk weer heel gewoon.

Auteur

Ronald Fecken