Acquisitie: uitdagend en nieuwsgierig

Column Marianne van de Water | Raakvlakken met de journalistiek

31 juli 2014

Ongeveer drie á vier keer per week ga ik op de fiets naar de sportschool, lekker vroeg in de ochtend. Het valt me op dat ik dan minimaal een keer per week een schattige oude dame zie fietsen. Op een echte ouderwetse omafiets, mooie wijde mantel, met hoedje, een knot in haar haar en een tasje aan haar stuur. Iedere keer vraag ik me weer af wat ze gaat doen...

Ze is te oud om nog een baan te hebben, zou ze oppas oma zijn? Maar zelfs daar lijkt ze mij nog te oud voor. Ze fietst rustig door en iedere keer passeren wij elkaar ongeveer op dezelfde hoogte. Het intrigeert me. Ik ben zó nieuwsgierig dat ik de volgende keer dat ik haar zie, eigenlijk wil omdraaien en met haar mee wil gaan fietsen om eens te vragen wat ze nu toch gaat doen. Ze ziet eruit alsof ze op visite gaat... (maar ja op dat tijdstip?).

Schoolkrant

Dat nieuwsgierige zit wel een beetje in mijn aard. Vroeger wilde ik tenslotte journaliste worden. Heerlijk. Lezen en schrijven, allemaal fijn. Vroeger schreef ik ook al voor de schoolkrant. “Nou en?”, hoor ik je denken. Wat heeft dit nou te maken met koude acquisitie?

Less is more

Journalisten zijn nieuwsgierig van aard, willen graag het naadje van de kous weten en vooral ook, ze willen dit de wereld in helpen. Dat is handig om te weten als je koude acquisitie doet. Het script is daar op afgestemd. Het is belangrijk dat je veel weet. Natuurlijk weet je veel over je eigen product of dienst. Het liefste wil je daar dan ook heel veel over vertellen aan de ander. Meteen al door de telefoon. Jouw product of dienst is tenslotte het slimst, het beste en het goedkoopst. En daar zit 'm nu net de uitdaging in. Dat wil je allemaal wel vertellen, maar zorg dat je dat doet aan tafel bij de ander. Op die manier kunnen ze de positieve energie in je ogen kunnen zien en je passie voelen. Dan is het ook precies de kunst om dit klein te maken, andere woorden er voor te zoeken - een heel goede hulp is het synoniemen woordenboek- en de Jan des Bouvrie gedachte helpt ook zeker: “Less is more”.

Ook een journalist weet het artikel zo te schrijven dat de lezer rechtop gaat zitten, zichzelf herkent en achter de oren krabt, zo van: dat is interessant. Denk hier eens over na als jij je scripts uitschrijft. Kijk er eens naar door de ogen van een journalist. En met het idee van Jan des Bouvrie.

Raakvlakken

Ik ben geen journalist en dit is geen belscript. Toch zijn er raakvlakken. Nieuwsgierig, alert en snel waar nodig. Ik bedenk me dan ook dat dit handige eigenschappen zijn voor koude acquisitie. Het werkt ook nog eens meerdere richtingen op, want het is ook handig voor mijn opdrachtgever. Tenslotte wil ik alles over het bedrijf weten waarvoor ik werk. Door me niet af te laten schrikken en de juiste vragen te stellen in een telefoongesprek kom ik achter heel veel zaken die belangrijk zijn voor mijn opdrachtgevers. Zie het als een verrijking van je klantrelatiebeheer-pakket (CRM), mooi aangevuld met informatie waar je in de toekomst op kunt anticiperen. Dat is een prettige bijkomstigheid van acquisitie. Naast het maken van afspraken, zorgen voor branding en marketing kun je ook ook nog eens je database verrijken.

Doe het meteen!

De oude dame heb ik namelijk al een poosje niet meer gezien…

Auteur

Marianne van de Water