Wegens vakantie gesloten

Column Bart Groothuis | En nu?

19 april 2018

Begin augustus bedenk ik me dat ik mijn zomer-Staatsloterij-strategie, net als in juli, ook deze maand ga voortzetten. Ik ben geen ‘vaste’ loterijspeler, maar een paar keer per jaar vind ik het leuk mee te doen. Eigenlijk moet ik die zomerstrategie natuurlijk niet met jullie delen, maar och, ik reken er op dat jullie hem volgend jaar wel weer vergeten zullen zijn.

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

Ik heb namelijk bedacht dat in juli en augustus veel mensen op vakantie zijn en dan dus geen losse Staatloten kopen. Als ik dat wel doe, is mijn winkans groter.

En zo fiets ik dus naar mijn vaste adresje, een ouderwetse sigarenboer annex tijdschriftenhandel, aan de andere kant van het dorp. Als ik mijn fiets wegzet valt me op dat de kleurrijke uitstallingen met ansichtkaarten en zo er niet staan. O jee… En op de deur zie ik een bordje met: ‘Wegens vakantie gesloten tot 18 augustus’.

Snetverderrie. Ik ben er vorige maand ook nog geweest, waarom heeft die meneer in de winkel niet verteld dat hij met vakantie gaat? Ik weet niet hoe hij heet en hij weet ook niet hoe ik heet, maar hij herkent me wel degelijk. Ik ben járen geleden eens begonnen met de flauwe grap dat ik wel verwacht dat hij alleen winnende loten verkoopt en, indien dit niet zo is, ik terugkom om ze om te ruilen. Als hij me nu ziet begint hij er steeds zelf over. Dus hij herkent me en waarom heeft hij dan niet gezegd, ‘Och meneer, we gaan in augustus op vakantie…’

Kiloknaller

Met een omweggetje fiets ik naar huis en denk na waar ik nu Staatsloten kan kopen. Natuurlijk kan ik ze bij een grootgrutter kopen, maar een STAATSLOT is natuurlijk heel iets anders dan een kiloknaller. En de noodzakelijke winnende magie zit natuurlijk niet aan een Staatslot dat je bij een super koopt. Opeens valt mijn oog op een kiosk die ik nog niet ken. ‘Hee… daar zat toch altijd een groenteboer?’ Nu zit er een kiosk. Ik zet mijn fiets neer en ga naar binnen.

Ik word alleraardigst geholpen door een leuke enthousiaste jongedame. Ze vindt mijn zomer-Staatsloten-strategie “slim gevonden” en samen steggelen we over winnende eindcijfers. Na vijf minuten sta ik weer buiten met ‘winnende Staatsloten’ en ze heeft me van harte een grote geldprijs toegewenst. En terwijl ik weer op mijn fiets stap weet ik waar ik voortaan mijn Staatsloten ga kopen.

Moraal van dit verhaal: Natuurlijk moet en wil je als ondernemer op vakantie. Maar informeer in ieder geval tijdig je klanten. Bij veel beroepen kun je ook in je vakantie (zelfs in het buitenland) nog voor je klanten bereikbaar zijn. En iedere klant zal begrijpen, als je dat vooraf uitlegt, dat je in de vakantie minder bereikbaar bent.

Alternatief

Natuurlijk is het met een winkel allemaal minder eenvoudig. Er zit, als je geen vervanging kunt regelen, meestal niets anders op dan deze een tijdje te sluiten. Maar ook dan moet je er voor zorgen dat je klant niet opeens, zoals ik, letterlijk voor een gesloten deur staat. Dus ook hier: informeer je klanten ruim op tijd. Of nog beter: biedt een alternatief. Als jij een ‘warme bakker’ bent, stem jouw vakantie dan af met een andere warme bakker en verwijs de klanten over en weer door. Laat je klanten in je vakantie niet verloren gaan….

Je hebt nog een jaar om na te denken over je vakantie van volgend jaar….. Fijne vakantie al vast.

Auteur

Bart Groothuis