“Kleine ideeën samen maken een groot verschil”

Liefdadigheid 2.0
Het is zijn droom om jongeren in Tanzania te helpen om hun ideeën werkelijkheid te maken. Ondernemer Bart Lacroix richtte daarvoor, samen met Anna Chojnacka, het platform ‘1%Club’ op.

Tanzania

Het idee voor dit online platform kreeg Lacroix toen hij zelf in Tanzania werkte. “Ik heb me opgegeven voor een baan en ben daar ruim twee jaar geweest. Ik hield mijn ervaringen bij via een blog. Hierin beschreef ik de ideeën en uitdagingen van mijn jonge vrienden daar. Ze hebben veel goede ondernemersideeën voor bijvoorbeeld watertoevoer en eten en beschikken over de benodigde kennis daarvoor. Ze zijn experts in hun eigen leefomgeving. Het enige dat ze missen is geld, een netwerk en vertrouwen in hun kunnen.”
 

1%

Eenmaal terug in Nederland liep Lacroix een tijdje rond met het idee om die jongeren in Tanzania te helpen, tot hij Anna Chojnacka tegenkwam. Zakelijk gezien was dat meteen een match, want op datzelfde moment werkte Chojnacka het idee voor 1%Club uit. De gedachte hierachter is dat je 1 procent van je tijd, geld of kennis in een zelf gekozen project steekt. Lacroix en Chojnacka voegden hun plannen samen en daaruit ontstond het online platform voor duurzame campagnes in 2008.

De 1%Club werkt zo: vraag en aanbod wordt direct naar elkaar toe gebracht, waarbij de mensen die doneren erg betrokken zijn bij de campagne. Zij kunnen naast geld, ook tijd en energie geven aan een campagne en kunnen alle ontwikkelingen online volgen. Op die manier weten ze precies waar hun geld naartoe gaat. Het is dus geen traditionele manier van geld inzamelen voor een goed doel.

Op de website staan 54 verschillende campagnes waar je aan kunt doneren. Van het steunen van les aan vluchtelingen in Nederland tot het bouwen van een huis in Ghana. “Een campagne haalt gemiddeld tussen de 3000 en 5000 euro op. We hebben expres voor kleine crowdfundingprojecten gekozen, want we dachten in het begin veel terug aan de community in Tanzania. Kleine ideeën samen maken een groot verschil.” Ondertussen is 1%Club ook actief in vele andere landen, onder andere in Kenia, Oeganda en Bangladesh.
 

Transparant

In principe kan iedereen een campagne aanmaken op de website. Door de transparantie van het platform en de campagnes, vallen mensen met slechte bedoelingen al snel door de mand. “Voordat je je campagne online kunt zetten, moet je bij ons onder andere je businessplan, locatie, foto en een kopie van je paspoort aanleveren. Al je gegevens staan dus zichtbaar online. Bovendien houden de campagne-eigenaren elkaar ook in de gaten, waardoor wij het meteen horen als er ergens iets niet klopt.” Aan de andere kant leren de campagne-eigenaren ook van elkaar. “De projectplannen van nieuwe campagnes worden beter, omdat ze online naar de andere projectplannen kunnen kijken. Hierop kunnen ze dan voortborduren.”
 

Verdienmodel

De financiering van 1%Club was in het begin lastig rond te krijgen. Uiteindelijk kreeg Lacroix de subsidie rond, maar de laatste jaren zijn ze druk bezig met bedenken hoe ze op hun eigen benen kunnen staan. “We zijn nu met vijftien mensen en verdienen geld door een soort kopie van ons platform te maken voor andere organisaties.” 1%Club biedt hun expertise aan in de vorm van tools voor crowdfunding en -sourcing. Ze bouwen dus een zelfde soort platform voor andere organisaties. Zo genereren ze inkomsten en zetten ze social responsibility op de kaart. “We zijn er nu over in gesprek om dit ook voor een aantal gemeentes te doen.”

Een voorbeeld: “Booking.com heeft wereldwijd honderdvijftig kantoren. Een dag per jaar mogen de werknemers hun tijd besteden aan een vrijwilligersproject. Wij bouwen dan een platform zoals dat van ons, waarop de werknemers hun eigen projecten kunnen plaatsen. Daarna kiezen ze uiteindelijk welk vrijwilligersproject ze gaan uitvoeren met het hele kantoor. Ook onderhouden we die site en geven we trainingen in crowdfunden.”

Het doel van Lacroix is zoveel mogelijk mensen in Tanzania te helpen. Hij wil de 1%Club wereldwijd zo groot mogelijk maken. “Ik wil die jongeren de tools geven om hun dromen waar te maken. Daarvoor sta ik elke dag op.”



 

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten