Mkb'er leest nog van papier

Mediagebruik ondernemers (tot 50 medewerkers) onderzocht

01 oktober 2014

Ondernemers lezen 's ochtends de krant, communiceren de hele dag, kijken op de late avond even tv en tonen opvallend veel interesse in sport, vakanties en reizen. Dat blijkt uit onderzoek van de stichting DMS naar het mediagebruik van ondernemers in het mkb.

Het onderzoek van de stichting Decision Makers Survey (DMS) is representatief voor zakelijke beslissers in bedrijven met 2 tot 50 medewerkers in Nederland. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek op een rij.

Download het volledige rapport

Wie is de mkb'er?

De meeste mkb'ers zijn mannen: 79 procent. Bijna de helft is hoger opgeleid. Qua omzet verdient de grootste groep ondernemers minder dan 2,5 miljoen euro per jaar.

De meeste mkb'ers houden van vakantie en reizen (53 procent). Sport (39 procent) en koken & eten (33 procent) staan op nummer twee en drie. Onderaan staan opvoeding van kinderen (13 procent), tuinieren (19 procent) en computers (19 procent).

Welke media gebruikt hij?

Beslissers in het mkb kijken meer televisie dan degenen in bedrijven met meer dan 100 werknemers. Jongere mkb'ers kijken vaker wanneer het hen uitkomt, bijvoorbeeld via NPO.nl (uitzendinggemist). Tv kijken doen ze vooral in de avond, overdag luistert de mkb'er naar de radio.

Lezen van papier blijkt nog steeds populair. Maar liefst 23 procent van de mkb'ers leest het liefst verhalen op papier. Zo'n 40 procent leest zowel van papier als digitaal. Van alle ondervraagde mkb'ers leest 19 procent alleen digitaal en 18 procent geeft aan niet of nauwelijks te lezen.

Communiceren

De ondernemer communiceert de hele dag door. E-mail is het meest populair: 52 procent van alle communicatie gaat via mail. Op twee staan sociale media en fora (18 procent van de totale communicatietijd) en op een gedeelde derde plaats (13 procent) staan bellen en sms'en.