Een op drie online shoppers koopt mobiel

Tablet meest gebruikte mobiele apparaat voor online aankopen

01 oktober 2014

Nederland telt in het eerste half jaar van 2014 11,76 miljoen online kopers. Daarvan zijn er vier miljoen mobiele kopers, wat neerkomt op 34 procent van alle online kopers. Samen kochten zij in het eerste halfjaar voor ruim 6,5 miljard euro aan goederen en diensten online. Een stijging van 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Forse groei online verkoop producten

Dit blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van 220 webwinkels in Nederland. Opmerkelijk is de forse stijging van de online bestedingen aan producten (+17 procent). Mogelijk is die forse groei een verklaring voor de krimp in de aankoop van producten in winkels (- 4 procent).

In de cijfers over het eerste halfjaar zijn door Gfk (de uitvoerder van het onderzoek) voor het eerst ook de online verkoop in winkels verwerkt. Van alle online kopers geeft 2 procent aan ook online in de winkel producten of diensten te kopen, wat bijdraagt aan de totale online bestedingen.  

Minder bestedingen aan diensten 

Ten opzichte van het eerste kwartaal liet het tweede kwartaal een daling zien in de bestedingen aan diensten. Die lagere groei komt voornamelijk voor rekening van de categorieën pakketreizen, losse vliegtickets & accommodaties en verzekeringen.

Gino Thuij, managing consultant van Gfk, noemt het "opvallend dat er binnen de dienstensector dergelijke grote verschillen tussen de kwartalen ontstaan. Nu de Thuiswinkel Markt Monitor per kwartaal wordt verspreid, kunnen we deze seizoensinvloeden beter in kaart brengen dan in het verleden."

Tablet meest gebruikt mobiele apparaat

De tablet is het meest gebruikte mobiele apparaat om online aankopen mee te doen. Van alle online kopers heeft 25 procent de tablet (wel eens) gebruikt voor een online aankoop. 15 procent van de Nederlanders heeft in het eerste half jaar van 2014 de smartphone gebruikt voor het doen van een online aankoop. 

Dat de tablet aan terrein lijkt te winnen, blijkt uit het percentage van de online bestedingen die via de tablet worden gedaan. In online bestedingen stijgt het aandeel van de tablet van 8 procent in het eerste kwartaal naar 10 procent in het tweede kwartaal. Niet alleen het aantal online aankopen via de tablet neemt toe, maar ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop via de tablet.

Auteur

Flip Schultz