Upgrade je brug!

Innovatie geeft bruggen een langer leven

27 oktober 2014

De Nederlandse bruggen hebben hulp nodig. De meeste verkeersbruggen zijn gebouwd in de jaren ‘50, toen het verkeer een stuk minder druk was. Na jarenlange belasting zijn vele beweegbare bruggen aan vervanging toe, maar dat is duur en hinderlijk voor het verkeer. Het MKB bedrijf Takke Breukelen heeft hiervoor een innovatieve oplossing, die de Zuid-Hollandse wegenbouwer Mourik toepaste op de Hartelbrug.

Whitepaper: Waarom zou ik innoveren?

Whitepaper: Plannen maken voor innovatie

“Het beweegbare deel van een brug helemaal vernieuwen kost veel geld, tijd en veroorzaakt daardoor veel overlast,” vertelt Johan den Ouden, projectleider bij Mourik Groot-Ammers. Mourik Groot-Ammers gebruikte de innovatieve oplossing van Takke Breukelen. Dankzij deze innovatie kon de wegenbouwer in acht weekenden regelen dat de Hartelbrug in Spijkenisse weer 40 jaar blijft staan.

Minder hinder

“Over de Hartelbrug rijden dagelijks 40.000 voertuigen,” vertelt Den Ouden. “Het is een belangrijke en drukke verbinding met de A15. De uitdaging was om een oplossing te zoeken om het weg- en vaarverkeer zo min mogelijk te hinderen.”

Zo’n oplossing verzinnen is niet eenvoudig. Den Ouden legt uit dat vooral het beweegbare deel van de brug slijt. “Vergelijk het maar met een roerstaafje voor koffie. Buig je het vaak genoeg heen en weer, dan breekt het.” En je wilt natuurlijk niet dat dat gebeurt met een drukke verkeersbrug.

Takke Breukelen kwam met een oplossing naar aanleiding van een prijsvraag van Rijkswaterstaat. “Dankzij hun innovatie hoeven wij de brug niet af te breken,” vertelt de projectleider. “Bijzonder aan dit project is dat de dekplaat versterkt werd door twee staalplaten middels kunsthars met elkaar te verbinden. Daarnaast werd externe voorspanning in de kokerbrug aangebracht. Deze methoden van versterking en voorspanning zijn in Nederland pas twee keer eerder op een verkeersbrug toegepast, in de Provincie Zuid-Holland nu voor het eerst.”

Eerste opdracht

“In slechts acht weekenden hebben we de levensduur van de Hartelbrug flink verlengd,” vertelt Den Ouden. “Een technische levensduurverlenging van 40 jaar. Technische, want wij weten natuurlijk ook niet hoeveel auto’s er over 20 jaar dagelijks over de brug rijden. Hoe minder de brug wordt belast, hoe langer hij meegaat.”

TNO formeert team van mkb-bedrijven

Mkb’ers kunnen de innovatie voor nog veel meer bruggen gebruiken én verder ontwikkelen. Daarom kwam TNO met het plan om een team te vormen van mkb’ers die kennis en ervaring hebben opgedaan over deze problematiek. De bedrijven die kennis delen zijn Nebest (inspectie & onderhoud), Takke Breukelen (innovatie brugdekversterking), SBO (slijtlaag toepassingen brugdek), Infra Inspecties (inspecteren technische staat brugdek), Sintra-Engineers (model voor het berekenen van slijtage) en Mourik Groot-Ammers (multidisciplinaire projectaanpak).

De uitkomst van de samenwerking is een symposium om andere mkb’ers en lagere overheden te informeren.

Rekenmodel

"Ook lagere overheden verzorgen het onderhoud van verkeersbruggen,” vertelt Den Ouden. “Veel kleine waterschappen weten nog niet dat het een stuk sneller en goedkoper kan. Door kennis te delen met andere mkb’ers en TNO hebben we een symposium samengesteld en een rekenmodel ontwikkeld. Hiermee zien overheden en mkb’ers snel hoeveel tijd en geld ze kunnen besparen.”

Wil je meer weten over het project? In dit filmpje legt Den Ouden precies uit hoe hij en zijn collega’s het Hartelbrugproject hebben getackeld.

Auteur

Claartje Vogel