Woon jij in een gemeente met eTown Award?

Internet maakt wereldwijd ondernemen vanuit elke plaats mogelijk

23 oktober 2014

Je zou denken dat wanneer er onderzoek wordt gedaan naar plaatsen in Nederland waar internet het beste wordt gebruikt, het bekende rijtje grote gemeenten eruit rolt. Niets is minder waar: het Noordhollandse Naarden kreeg ontving dit jaar de eTown Award.

Samen met The Boston Consulting Group (BCG) heeft Google onderzocht welke gemeenten in Nederland de economische kansen van het internet het best benutten. Per provincie komt een gemeente in aanmerking voor een zogenoemde eTown Award.  Elke gemeente werd beoordeeld op de volgende criteria: 

  • het aantal aanwezige online winkels aangesloten bij belangenvereniging Thuiswinkel.org,

  • het aantal bedrijven dat online adverteert met

  • het aantal bij SIDN geregistreerde

  • en de gemiddelde up- en downloadsnelheid per gemeente.

De 12 winnaars in Nederland zijn: 

ProvincieGemeenteDrentheAa en HunzeFlevoland LelystadFriesland VlielandGelderlandWijchenGroningenGroningenLimburgBeekNoord-Brabant WaalwijkNoord-HollandNaarden (landelijke winnaar)Overijssel WierdanUtrecht VianenZeeland GoesZuid-HollandCapelle aan den IJssel

Vestigingsplaats geen bepalende factor meer

Uit deze lijst blijkt onder meer dat het er niet toe doet waar een bedrijf gevestigd is om deel te kunnen nemen aan de digitale economie. Of een bedrijf nu gevestigd is in een grote stad als Amsterdam of het kleinere Wijchen: het internet stelt iedereen in staat om de hele wereld tot afzetmarkt te maken. 

Online vindbaar

Een voorbeeld van een succesvolle onderneming uit Naarden is Slowjuice.nl, de grootste verkoper van slowjuicers in Nederland. Bram Buissant is een van de eigenaren: “Het internet is voor ons heel belangrijk. We bevinden ons in een segment waar de concurrentie snel toeneemt. We zien een toename in het aantal mensen dat zich online oriënteert op gezondheidstrends, waaronder ook slowjuicen. Online vindbaarheid van de webshop met onze verschillende slowjuice-producten is daarom cruciaal voor ons.”

Kansen

Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland: "Je hoeft geen multinational te zijn om een wereldspeler te worden. Als mkb'er kun je op dezelfde schaal actief zijn door de mogelijkheden die het internet biedt en zo je producten of diensten over de hele wereld aan te bieden. Met dit initiatief van Google worden mkb'ers uit de winnende gemeenten beloond voor hun online inspanningen en worden andere ondernemers gestimuleerd om in deze moeilijke tijd meer uit de kansen die het internet biedt, te halen."

Auteur

Flip Schultz