‘Wij maken duurzaamheid leuk én logisch’

Interview met Merel Deelder | Achtertuin

03 maart 2020

Ze is geen moralist die vertelt dat bedrijven duurzamer móeten werken, maar ondernemers wakker schudden tijdens een duurzaamheidsworkshop kan geen kwaad, toch? Merel Deelder helpt bedrijven met het creëren van draagvlak voor hun duurzaamheidskoers.

Whitepaper Haal meer uit mvo

Wie? Merel Deelder (29)

Bedrijf? De Achtertuin

Gestart in? Oktober 2013

Activiteiten? Duurzaamheidstrainingen en workshops

Opleiding? Master Sustainable Development en bachelor Psychologie en Journalistiek

Spel

Ze had haar bul nog niet binnen of Merel Deelder begon in sneltreinvaart aan het opzetten van een eigen bedrijf, samen met zakenpartner Eva Froger, die ze ontmoette op een milieubeurs. De Achtertuin wil duurzaamheid leuk én logisch maken. “Dat doen we door ervaringsgerichte trainingen en workshops te geven aan verschillende organisaties. Zo hebben we bijvoorbeeld trainingen gegeven voor de Universiteit Utrecht, de branchevereniging van kringloopbedrijven en een projectontwikkelaar”, vertelt Deelder. “Naast interactieve workshops op maat, geven we trainingen in spelvorm. We hebben een interactief spel ontworpen waarin deelnemers de noodzaak ervaren om over te schakelen op een duurzame manier van werken.”

Tijdens het spel gaat Deelder op ontdekking uit naar ‘de achtertuin’ van alledaagse producten, aan de hand van verschillende opdrachten. “Hoe worden deze gemaakt en wat zijn de gevolgen daarvan? Dit zijn vaak processen die niet direct zichtbaar zijn. We nemen ook de achtertuin van het bedrijf in kwestie onder de loep: waar in de productieketen is ruimte voor verbetering?”, aldus Deelder.

Nieuwe tijd

Deelder gelooft dat het huidige economische systeem niet houdbaar is. “We leven in een lineaire economie waarin we ruwe grondstoffen delven om hier producten van te maken. Afvalstromen, zowel tijdens het productieproces als na de gebruikersfase, blijven hierbij grotendeels onbenut. Hier ligt een enorm economisch potentieel. Afval- of liever gezegd reststromen van de één, kunnen een grondstof bieden voor de ander. Zo kan afvoer van oud papier voor het ene bedrijf een (dure) reststroom zijn, terwijl een ander bedrijf dit juist in moet kopen. Door zulke bedrijven aan elkaar te koppelen kan er voor beide een win-win situatie ontstaan.” Deelder is ervan overtuigd dat we aan de vooravond staan van een circulaire economie. Hierin blijven grondstoffen voortdurend in rotatie. Dit biedt een systeem dat houdbaar is en onze planeet niet uitput.

Mogelijkheden

Volgens Deelder is duurzaamheid voor veel mensen een uitgekauwd begrip geworden, vol restricties en regels. In haar trainingen wil ze het tegendeel bewijzen. “Er is een enorm scala aan mogelijkheden wanneer je kiest voor een duurzame transitie binnen je bedrijf”, aldus Deelder. “Tijdens het duurzaamheidsspel gaan we aan de slag met materialen die ieder bedrijf gebruikt. Of je nu met een product of een dienst bezig bent. Gaandeweg zoeken we met de deelnemers naar mogelijkheden voor verduurzaming binnen het bedrijf.”

De ondernemer heeft niet de illusie dat bedrijven na één training hun beleid volledig omgooien. Wel zorgt het ervoor dat ondernemers een positieve associatie krijgen met het begrip duurzaamheid. “Het is belangrijk om mensen het gevoel te geven dat ze kunnen bijdragen aan de duurzame transitie van de organisatie”, vertelt Deelder. “En wil een bedrijf verder aan de slag met de opgedane inzichten? Dan kunnen wij adviseren in vervolgstappen.”

Werksfeer

Wanneer je als bedrijf een duurzamere koers gaat varen, is daarin volgens Deelder economisch veel te halen. “Het huidige systeem is ten eerste niet houdbaar. En ten tweede: wanneer je als bedrijf niet meegaat in de opkomende duurzaamheidsstroom zul je snel ingehaald worden. Deze nieuwe tendens is al zichtbaar en ik geloof niet dat hij nog tegengehouden gaat worden. Concreet betekent dat voor bedrijven dat zij mee kunnen gaan in een stroom waarbinnen meer geld te verdienen valt en, niet onbelangrijk, meer geluk en welbevinden voor je onderneming.” Hoe groot of klein je bedrijf ook is, Deelder gelooft dat een duurzame koers effect heeft op de volledige sfeer binnen een organisatie. “Wanneer een bedrijf als doel heeft om een product of dienst te leveren dat ethisch gezond is, straalt dat niet alleen af op de klant, maar ook op de werknemers.”

Als laatste tip geeft Deelder mee dat het belangrijk is om die visie uit te dragen. “Durf achter de bedrijfsstandpunten te staan! Pas als je duurzaamheidskoers draagvlak heeft door alle lagen van de organisatie kan er echt iets bereikt worden.’’