‘Payrolling geeft mij rust’

Ondernemer in beeld | Christine Key van raderstoomboot De Majesteit
De romantiek spat eraf, van raderstoomboot De Majesteit. Maar voor eigenaar Christine Key betekent de partyboot ook: hard werken. Dankzij payrolling is ze van veel zorgen verlost. ‘Het geeft mij veel rust.’
Uitdaging op personeelsvlak?
Klik hier
Vertel wat jouw uitdaging is!
Lees verder
Ook een medewerker aannemen?
Klik hier
Dit moet je allemaal regelen
Lees verder
Christine Key en haar echtgenoot zijn sinds 1993 de trotse eigenaren van raderstoomboot De Majesteit. Ze kochten het schip uit 1926 als casco en besteedden er maar liefst zes jaar aan om het geschikt te maken voor het doel dat ze voor ogen hadden: dienst doen als partyboot. Inmiddels is De Majesteit, de grootste nog varende raderstoomboot van Europa, alweer vijftien jaar in de vaart.
 
De Majesteit, die ligt afgemeerd in Rotterdam, kent sindsdien een komen en gaan van mensen. Gasten natuurlijk, die de feestelijke en zakelijke evenementen bezoeken. Maar ook personeel. Naast tien vaste mensen – onder wie een horeca-manager, een chef-kok en een kapitein – en een enkele zzp’er zijn dat flexkrachten. Vijftig in totaal, die vooral dienst doen in de bediening en de afwaskeuken.
 

Expertise

Voor die vijftig mensen is Christine Key acht jaar geleden overgestapt op payrolling. ‘Toen ik er voor het eerst van hoorde, vond ik het meteen interessant. Als ondernemer leg je een deel van je verantwoordelijkheid bij een partij met veel expertise op het gebied van arbeid en alle wetgeving daar omheen. Dat geeft mij heel veel rust. Enerzijds omdat ik mijn handen vrij houd voor andere zaken. Als ondernemer heb je het sowieso druk genoeg. Maar ook omdat ik zeker weet dat alles netjes volgens de wet wordt geregeld. Ik wil tenslotte ook een goede werkgever zijn.’
 
Christine kiest haar personeel zelf uit, maar ‘haar’ mensen komen officieel in dienst bij het payroll-bedrijf. Dat verlost haar van veel zorgen. ‘Er is best veel roulatie onder die vijftig mensen. Logisch: het gaat vaak om studenten, die na een jaar of drie weer iets anders gaan doen.’
 
Toch wil Christine liefst alleen werken met vast personeel. Ook als het om het bedienend en afwaspersoeneel gaat. ‘In die paar jaar dat zij voor ons werken, maken die flexkrachten echt deel uit van het team. Dat vind ik belangrijk, want dat brengt meer betrokkenheid bij het werk met zich mee.’

 

Werving

Uitzendkrachten, bij wie je nooit weet wie er komt werken, heeft Christine dus liever niet. Ze zet ze eigenlijk alleen in op extreem drukke momenten, zoals tijdens de Wereldhavendagen in september. Payrolling biedt haar juist de mogelijkheid om haar eigen team samen te stellen – ze doet zelf de werving en selectie – terwijl alle administratie haar uit handen wordt genomen. Ze heeft geen omkijken meer naar de salarisadministratie en het betalen van loonheffingen.
 
‘En ook de risico’s zijn voor het payrollbedrijf’, legt ze uit. ‘Op dit moment is er bijvoorbeeld één medewerker zwanger, één is van een trap gevallen en gewond geraakt, en één heeft z’n arm uit de kom. Deze mensen zijn niet inzetbaar, maar het kost mij niets. En naar de verplichtingen van de Wet Poortwachter hoef ik niet om te kijken; dat wordt geregeld door het payrollbedrijf.’
 

Aantrekkelijk

Is payrolling ook financieel aantrekkelijk? Dat ligt eraan hoe je het bekijkt, zegt Christine. ‘Ik schat dat elk arbeidsuur mij gemiddeld een euro extra kost. Maar ik ben natuurlijk minder kosten kwijt aan mijn accountant, aan wie ik anders een deel van de administratie zou uitbesteden. De besparing op mijn eigen tijd telt uiteraard ook door. Bovendien: de rust die het geeft omdat ik me over zoveel zaken geen zorgen hoef te maken, is me ook wel wat waard.’

Wat is payrolling?

Administratieve oplossing bij flexibel personeel
Gert-Jan van Casteren liep met zijn bedrijf, Print Point Displays, tegen een probleem aan. Voor de inzet van flexibel personeel wilde hij graag HR- en administratieve ondersteuning. Hiervoor heeft hij Randstad ingeschakeld die met een passende oplossing kwam. Payrolling. Maar wat is dat precies?
wat-payrolling-23215105356.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten