“Als chiazaad hip is, bak ik daar gewoon een koek van!”

Ondernemer in beeld | Leo Voorwinden, Leev

30 december 2014

Steeds vaker zie je ze in de supermarkt: de producten van Leev. Biologische speltwafels, biohavermout, glutenvrije boterkoeken. Ze zijn van Leo Voorwinden, een ondernemer die in 2010 de markt heeft bestormd met maar liefst 45 producten in één keer. Met succes, want zijn merk ligt inmiddels bij alle grote supermarkten in Nederland. En er komen steeds meer producten bij.

Financieringsvormen voor innovatie

Whitepaper: Waarom zou ik innoveren?

Voorwinden heeft een duidelijke formule. “Leev staat voor verrassend lekker, gezond en bereikbaar,” vertelt hij. “Ik richt me op de lichtgroene consument. Dat zijn mensen die gezonder willen leven, maar niet de mensen die omfietsen voor de biologische supermarkt. Ja, ze willen gezond eten. Maar het belangrijkste is dat een product ‘lekker’ is. Ik keek om me heen en zag dat deze groep mensen steeds groter werd, maar dat er nog weinig producten voldoen aan hun behoefte. Zo onstond Leev.” Voorwinden heeft zijn doelgroep duidelijk voor ogen. Misschien is dat wel het geheim van zijn succes.

Leev

  • Opgericht: 2010

  • Aantal medewerkers: 6

  • Standplaats: Werkendam

  • Bekend van: biologische, gezondere ontbijtproducten en koeken in de grote supermarkten

“Ik ben een pionier”

Voorwinden start in 2010 met Leev. Het is niet zijn eerste bedrijf. Tot die tijd is hij de baas van chocoladebedrijf Elvee, dat hij in 1994 was begonnen. Hij importeerde chocolade uit België naar de Nederlandse supermarkten. “Ik stopte, omdat ik een echte pionier ben,” vertelt hij. “Op een bepaald moment was ik alleen nog maar bezig met dingen die ik helemaal niet leuk vond, zoals administratie. Het bedrijf was te groot en er was iemand anders nodig om de volgende stap te maken. Dus toen heb ik het verkocht.”

Mix

Van de opbrengst kan hij Leev starten. “Ik liep al een tijdje met het idee voor Leev rond. Maar voordat ik kon starten, moest het helemaal kloppen. De hele marketingmix: product, prijs, plaats. Dat duurde een jaar.” Voorwinden maakt geen enkel product zelf. Hij werkt samen met zo’n vijftien leveranciers in binnen- en buitenland. “Als ik een nieuw product heb verzonnen, stap ik op zo’n producent af en vraag ik of hij het kan maken,” vertelt hij. “Dat is niet altijd makkelijk. Ten eerste moeten producten altijd biologisch, onbespoten en gezonder dan andere producten zijn. Wil ik iets maken met oergranen, dan moeten die wel in voldoende hoeveelheden voorhanden zijn. Ten tweede zijn de producenten vaak kleine bedrijven die niet meteen de juiste apparatuur of de capaciteit hebben om de aantallen te maken die Leev verkoopt. Daarom moeten we soms eerst samen investeren.”

“Geef de klant iets te kiezen”

De ondernemer vindt het leuk om continu nieuwe producten voor Leev te bedenken. Ideeën doet hij overal op. “Door gewoon goed om mij heen te kijken. In het buitenland, bij concurrenten, in tijdschriften. Wat leeft er? Is chiazaad hip en blijkt het gezond, dan bedenk ik hoe ik het kan verwerken in een lekkere koek.” Maar hoe weet je nu echt wat de behoefte is van jouw doelgroep? Voorwinden doet niet aan marktonderzoek: “Daar heb je een neus voor. Natuurlijk moet je kijken naar trends, maar het heeft geen zin om aan je klant te vragen wat hij wil. Niemand weet wat hij wil, tot hij de keuze heeft. Geef hem dus gewoon wat te kiezen: een calorierijke Mars of een calorie-arme wafel met chocola.”

Marketing

Ondernemers vragen Voorwinden regelmatig hoe hij in de supermarkt terecht komt met zijn producten. “Ik had natuurlijk al contacten uit mijn vorige leven bij Elvee. Maar of je nu contacten hebt of niet: het belangrijkste is dat je een kloppend verhaal hebt. Een goed product en natuurlijk een goed verdienmodel. Er moet zowel voor jou als voor de reseller winst te halen zijn. Als je in de supermarkt wilt liggen, kun je niet te duur zijn. Bel, ga langs, houd vol en bereid je vooral heel goed voor. Je krijgt maar één kans op een goede eerste indruk.”

Afkijken mag!

Hij raadt andere ondernemers verder vooral aan om gewoon aan de slag te gaan. “Een beetje afkijken mag best. Zo keek ik naar Alpro: dit bedrijf heeft succes met lactosevrije sojamelk. Lekker, betaalbaar, anders dan de rest en het speelt in op een behoefte. Door op zo’n manier naar de markt te kijken, kom ik weer op nieuwe ideeën. Bijvoorbeeld glutenvrije koeken.”

Auteur

Claartje Vogel