Deltaplan voor winkeliers (deel 1)

Shopping Tomorrow

02 februari 2015

Veranderend consumentengedrag, internet en toenemende concurrentie uit zowel binnen- als buitenland. Die drie factoren vormen voor elke retailer en winkelier de komende jaren een uitdaging. Het boek ‘Shopping Tomorrow’ biedt een analyse en handvatten om je winkelconcept aan die veranderende ontwikkelingen aan te passen. We lichten er twee uit: retailconcepten en productinformatiemanagement. In dit deel komen de retailconcepten aan bod.

Whitepaper: Waarom zou ik innoveren?

‘Shopping Tomorrow’ is het resultaat van twee jaar studie door ruim 660 experts uit de wereld van de retail-, reis- en financiële industrie. Het boek bevat dertig hoofdstukken die het volledige scala aan werkzaamheden binnen de retail onder de loep neemt. Van retailconcepten en de slimme winkel tot handelsplatformen en warehousing & return management.

Het boek is geschreven vanuit de gedachte ‘Wat komt er op mij af?’, zegt Jorij Abraham, program manager Shopping2020. En, in tegenstelling tot andere studies, komen de adviezen in het boek niet van geleerde experts van buitenaf, maar van collega-ondernemers en mensen uit de praktijk. ‘Het boek is daarom van belang voor iedereen die iets aan de consument verkoopt’, aldus Abraham.

Klik op de grafiek voor een grotere weergave

‘Cocktail van content en verkoop’

Volgens Ernst Consenheim moet een winkelier bij het herformuleren van zijn winkelconcept de complete customer journeyals vertrekpunt nemen. Consenheim was voorzitter van de expertgroep Retailconcepten.

De fysieke winkel is voor de klant één van vele touchpoints. De klant oriënteert zich in eerste instantie online, waardoor naast winkel en webshop ook website, smartphone, app, pick-up point, social media en print ook een rol spelen.

Consenheim: “Je moet naar de klantbehoefte kijken - wanneer is welke klantbehoefte van belang? Daarbij moet je de drie koopfases in de gaten moeten houden: vóór de aankoop, tijdens de aankoop en nà de aankoop." 

Je moet als retailer duidelijk maken dat je een eigen geluid hebt. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • positionering: wie wil jij zijn?

  • wat vinden je klanten belangrijk?

  • welke dingen ga je doen?

  • tot welk type speelveld behoor je (fashion, food, enz.)?  

Speelvelden en categorieën

De expertgroep heeft vier speelvelden beschreven (trusted advisor, affordable lifestyle, lifestyle curator en ordinary basics). Daarnaast wordt een onderscheid gemaakt tussen vier categorieën: niet-alledaagse producten vs alledaagse producten, functioneel vs niet-functioneel.

Kleine winkelier

De expertgroep ziet ook een belangrijke rol voor de kleine fysieke winkels in de toekomst. Grote e-commerce platforms als Amazon, Alibaba en Bol.com zullen steeds meer de mogelijkheid bieden om je assortiment via een zogenaamde productfeed op hun sites te verkopen.

Boek bestellen

Je kunt het boek met een speciale korting hier bestellen.

Bij het betalen moet je in het veld ‘Kortingscode’ vermelden: Mkbservicedesk2020

Je betaalt dan slechts € 20,20 in plaats van de reguliere € 34,95. 

Auteur

Flip Schultz