Kennis en ervaring doorgeven

Column Ronald Fecken | Visuele Communicatie!

26 februari 2015

Onlangs was ik weer aanwezig op de modebeurs Pitti Immagine in Florence. Daar werd ik getroffen door het inspirerende thema dat de organisatoren ditmaal hadden gekozen: de ‘walkabout’.

Whitepaper: Hoe lanceer ik een nieuw product?

Walkabout verwijst naar een overgangsrite waarin mannelijke Australische aboriginals tijdens hun adolescentie een reis meemaken en minstens zes maanden in de woestijn leven. Ze gaan op zoek naar de routes van hun voorouders en herbeleven op een bepaalde manier diens heldendaden.

Van vader op zoon

Wat een geweldig uitgangspunt voor een vakbeurs: kennis doorgeven van vader op zoon. Want geloof maar dat ook in mode- en retailland ongelooflijk veel kennis en ervaring aanwezig is. Het zou eeuwig zonde zijn als die kennis en ervaring met het verstrijken van de tijd verloren gaan. En dat bedoel ik niet eens letterlijk; veel retailbedrijven hebben geen familie-opvolger. Maar er zijn altijd senioren die junioren iets kunnen leren, hun ervaringen, hun tops en flops willen delen. 

Beurs Pitti Imagine, Florence

Spirituele reis

Natuurlijk vergt dat tijd. Tijd, aandacht en een leeg hoofd. Niet voor niets wordt het woord ‘walkabout’ tegenwoordig ook gebruikt als synoniem voor ‘spirituele reis’. Maar we hoeven niet per se de woestijn in. Want behalve van beurzen en uit vakbladen valt er van elk bezoek aan steden of dorpen altijd wel iets te leren, iets dat opvalt in positieve of negatieve zin. En alles is bruikbaar als verrassend, nieuw referentiekader.

Inspiratie te over, maar de hamvraag blijft: wat kan een ondernemer er in de praktijk mee? Hoe zet hij al deze inspiratie om voor zijn winkel? Hoe gebruikt een retailer opgedane inspiratie om telkens net weer even iets beter voor de dag te kunnen komen, authentiek te zijn en vooral zichzelf (en dus herkenbaar) te blijven voor zijn klanten?

Overgangsrite van mannelijke Australische aboriginals

Ontdekkingstocht

Mag ik je uitnodigen voor een ultrakorte walkabout ergens in Nederland: een ontdekkingstocht van een dagdeel waarbij we wandelen combineren met het uitwisselen van kennis en ervaringen. Zodat je na afloop vol ideeën en inspiratie thuiskomt en de wereld – en jouw bedrijf – met heel andere ogen bekijkt. De Winkel Walkabout. Loop en leer je mee?

Auteur

Ronald Fecken