Deltaplan voor winkeliers: productinformatiemanagement (deel 2 + slot)

Driekwart bedrijven krijgt onvoldoende informatie
Vrijwel alle bedrijven hebben te maken met de situatie dat digitale kanalen aan bestaande kanalen worden toegevoegd. Succesvolle retailers integreren de voordelen van een fysiek retailmodel met de informatierijke klantervaring van online winkelen. Productinformatie-management blijkt daarbij onmisbaar.
(Web)winkeliers, groothandelaren en toeleveranciers verwerken dagelijks grote hoeveelheden productdata - technische gegevens, informatie over de samenstelling van producten, foto’s, video’s, klantenservice-informatie, noem maar op. Immers, klanten willen productinformatie die goed, compleet en betrouwbaar is. Bovendien zijn er wettelijke vereisten, waardoor de productinformatie steeds uitgebreider wordt.
 
Deze ontwikkeling loopt parallel met de evolutie van een singlechannel of multichannelbedrijf naar een omnichannelbedrijf. In normaal Nederlands: van een bedrijf dat de klant per kanaal optimaal probeert te bedienen naar een bedrijf van waaruit de klant wordt benaderd vanuit een geïntegreerde aanpak. Of in klantentaal: de klant kan niet alleen online een product kopen en thuis laten bezorgen, maar nu ook in een filiaal ophalen of retourneren.
  

MEERDERHEID VERZAMELT DATA HANDMATIG 

Nu blijkt uit onderzoek dat het leeuwendeel van de respondenten data nog steeds met de hand verzameld (86%). Op de tweede plaats staat Excel (70%) als verwerkingsmethode. Beide methodes bergen een groot risico op fouten in zich.
 
 
Naast voornoemde methoden worden gekwalificeerde datafeeds van leveranciers en het gebruik van branche-gerelateerde datapools genoemd. Dat is echter nog een minderheid, blijkt uit hetzelfde eerdergenoemde onderzoek.
 

INFORMATIE LEVERANCIERS (ON)VOLDOENDE

Bedrijven zijn vaak afhankelijk van de door leveranciers aangeleverde informatie. Op de vraag of zij voldoende informatie krijgen, antwoordde maar 26% van de deelnemers aan het onderzoek dat zij voldoende informatie ontvangen.
 
42% krijgt te weinig informatie van leveranciers, terwijl de overige 32% vooral incomplete informatie ontvangt. In het laatste geval gaat het dan vooral om uniformiteit in aanlevering, volledigheid en kwaliteit. 
 

PRODUCTINFORMATIE-MANAGEMENT (PIM)

Tijdens de webwinkelvakdagen zette Wim Griffioen van Qhuba de voordelen van productinformatie-management op een rijtje: 
  • minder administratieve rompslomp (minder integratiekosten), minder onderhoud;
  • nieuwe collectie? Sneller verkoopgereed ---> naar alle touchpoints  ---> Uit collectie? Onmiddelijke online update;
  • reductie van retouren (beter geïnformeerde klant geeft minder retouren);
  • betere, hogere conversie ---> meer sales ---> hogere klanttevredenheid.


WAT IS DAT DAN: PIM?

Bij PIM draait alles om data. Zonder data geen gegevens en zonder gegevens geen informatie. Om welke gegevens gaat het dan?

Denk aan:
  • Master data (product, klant, leverancier, enz.)
  • Verrijkte data (productinhoud, uitgebreide omschrijving, foto's/video's, gebruiksaanwijzing, ingrediënten, enz.)
  • Klanten feedback (rangschikking, feedback website, feedback telefonsich)
  • Social data (Facebook, Twitter, enz.)
  • Transactie data (orders, facturen, aandelen, enz.)
  • Analytische data (feiten, trends, resultaten, enz.)
Voorafgaand aan de invoering van een PIM-systeem wordt de structuur van de data vastgelegd in een data-model. Daarin staan de verbanden met de verschillende datagroepen.
 

KEUZE SYSTEEM

Om een juiste keuze te maken voor een productinformatiesysteem moet je niet over één nacht ijs gaan, zegt Griffioen. Zijn organisatie, Qhuba, adviseert bedrijven bij het maken van die keuze. "Primair gaat het om de data (attributen zoals unieke identificatie, logistieke/technische en commerciële gegevens). Daarnaast moet je als ondernemer goed kijken naar de achterliggende processen: van wie is de data? Wie is er verantwoordelijk voor het systeem?
Houd er rekening mee dat je een systeem aanschaft voor de middellange termijn en dat het inwerktijd vraagt." Maatwerk raadt hij af, omdat het niet alleen extra geld kost maar ook lang niet altijd nodig is.

Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten