De gunfactor in de strijd bij klantenwerving

Column Marianne van de Water | Acquisitie is leuk
Wat is het toch jammer dat ik zo vaak hoor: ‘gadverdamme, koude acquisitie’. En dat terwijl ik er zó enthousiast over ben. Mijn doel is om in heel Nederland alle (startende) ondernemers en accountmanagers met andere ogen te laten kijken naar telefonische acquisitie. Acquisitie is namelijk leuk en is een prima tool om klanten mee te werven.
Meer weten over acquisitie?
Klik hier
Ga naar het acquisitiedossier
Lees verder
Met mijn doel ben ik al goed op weg. Inmiddels sprak en spreek ik op grote events (NBA Accountantsdag, Week van de Ondernemer), dus de kans dat Nederland mijn boodschap hoort en doorgeeft is al stukken groter dan als ik achter mijn bureau zou blijven zitten. Nu is stilzitten toch al niet mijn sterkste kant, dus dat komt goed uit.
 

Dromen

Soms droom ik erover hoe het zou zijn. Hoe het zou zijn als telefonische afspraken gewoon met een goed verhaal en mooie intentie konden worden gemaakt. Op het juiste moment. En iedereen de ander zou snappen. Hem zijn verhaal zou gunnen. Dan zag de wereld er een stuk beter uit. En liepen er een stuk minder geïrriteerde klanten rond. Van mijn droom kunnen trouwens heel wat bedrijven – die mij bijvoorbeeld bellen rond etenstijd – nog veel leren… 
 

Zo werkt het dus niet

Acquisitie is een praktisch vak. Het is hard werken. Een vak voor doeners. Kijk: van de bakker weet je wat hij doet en wat hij kan. Je kent de kwaliteit die hij levert. Hij is een stabiele factor in je leven en je gunt hem jouw klandizie. Voor de slager werkt dat net zo. En voor de groenteboer. Da’s makkelijk. Maar is jouw bedrijf net zo bekend als de bakker en de slager? Een beetje gechargeerd, dat wel, maar mijn punt is: je zult aan de bak moeten.
 

Maak je verhaal uniek

Oké, je bent aan de bak. En dan? Acquisitie wordt pas echt interessant als je verhaal (je propositie – dat wat je te bieden hebt) het midden houdt tussen bijzonder en uniek. Bedenk dat voor jezelf. Bedenk ook dat het helpt als je vist in een grote vijver. Het is niet erg als daar meer hengelaars zitten. Er is voldoende voor iedereen, neem dat gerust van me aan. En zet jezelf in, je persoonlijkheid. Daarmee maak je het verschil.
 

De gunfactor

Veel mensen beseffen het niet, terwijl iedereen ervan heeft gehoord: de gunfactor. In mijn droom over de acquisitiewereld gun je elkaar business door het goede verhaal, je persoonlijkheid, een goede timing, oprechte aandacht en het onderhouden van de contacten. Zo moeilijk is het eigenlijk allemaal niet. Aan de andere kant, niets blijkt minder waar. Dus: ‘keep on dreaming’ en maak het leuk.

Veel succes met bellen! We spreken elkaar.
 
Wil je aan de slag met het verbeteren van jouw verkoopproces? Probeer dan eens een CRM systeem. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres - kantoor Agency No9:
Spaklerweg 53
1114 AE Amsterdam
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten