Maak je bedrijf meer waard

In 4 stappen je innovatiestrategie bepalen

Hoe maak ik een plan voor ontwikkeling en vernieuwing?

Welke stappen moet je doorlopen om van een idee tot een eindproduct te komen? Een innovatiestrategie biedt houvast en helpt je je innovatiedoelen te bereiken.

24 oktober 2019 10 december 2020

Hoe maak ik een resultatenbegroting?

Alles over de exploitatiebegroting

Er zijn verschillende begrotingen die je kunt opstellen voor je bedrijf. De resultatenbegroting is een van de belangrijkste. Deze kun je elk jaar maken voor het komende kalenderjaar, om in te schatten hoe het met je bedrijf zal gaan. In dit artikel leggen we uit hoe je zo'n resultaten- of exploitatiebegroting opstelt.

04 februari 2020 29 oktober 2020

Starten en groeien in de deeleconomie

6 tips van Marcelo Loureiro van Spinlister

Marcelo Loureiro is niet de oprichter van het Amerikaanse fietsdeelplatform Spinlister, maar wel de persoon die het allermeest in het platform gelooft. De Braziliaanse investeerder werd rijk met rum, maar heeft een passie voor sport. In een interview deelt hij 6 tips om een nieuw bedrijf op de kaart te zetten.

03 maart 2020

Hoe maak ik mijn bedrijf aantrekkelijk voor overname?

5 tips van expert Jeroen Brabers

"Een groot deel van het kleinbedrijf is niet verkoopbaar", zegt Jeroen Brabers, specialist bedrijfsovername van ABN AMRO. Waar ligt dat aan en hoe kun je ervoor zorgen dat je bedrijf wel verkoopbaar is? 5 tips.

25 februari 2020

“Begin met een CTO en een verdienmodel”

Lessen voor starters van autodeelplatform SnappCar

Pascal Ontijd is medeoprichter van SnappCar: een online platform om auto’s te delen. Mede dankzij een crowdfundingcampagne kan het bedrijf uitbreiden in Engeland en Duitsland. Ontijd geeft tips om te ondernemen in de deeleconomie.

20 februari 2020

Ondernemer zelf grootste obstakel voor groei

Onderzoek bedrijfsgroei | Helft ondernemers vooral vakinhoudelijk sterk

61 procent van de ondernemers in Nederland denkt niet dat het bedrijf zonder hem of haar zal overleven. De ondernemer is vaak zelf het grootste obstakel voor bedrijfsgroei. Dat blijkt uit een onderzoek van MKB Servicedesk onder 135 ondernemers.

17 september 2018

"Ritme en een duidelijk doel zijn essentieel voor groei"

Interview met groei-ondernemer Liong Lie

Wat is er voor nodig om je bedrijf te laten groeien? We vroegen het aan ondernemer Liong Lie. Na vijf jaar als zzp'er groeide hij in snel tempo naar een volwaardig bedrijf met 9 medewerkers. Wat is zijn geheim?

06 september 2018

"Ik groei uit mijn jasje"

Ondernemer in beeld | Miranda Vos

'Groei plan je niet, groei overkomt je'. Dat is de ervaring van veel ondernemers. In het boek Eerste hulp bij Groeien, vertelt Miranda Vos hoe zij gestructureerd stappen maakt met haar administratiekantoor. Een selectie uit het interview. "Ik bemoeide me zelfs met de kleur van de servetjes."

06 september 2018

Nieuw mobieltje

Column Bart Groothuis | Service is essentieel

Afgelopen weekend wilde mijn zoon van zeventien graag dat ik met hem mee zou gaan om een nieuw mobieltje te kopen. Hij doet het al jaren met afdankertjes van zijn oudere zussen en nu wilde hij ‘een echte moderne smartphone’ aanschaffen.

19 april 2018

De sleutel naar al het succes?

Global Goal nummer 16

Goal nummer 16: Vrede, rechtvaardigheid en sterke instituties. Naar mijn idee één van de sleuteldoelen. Maar schijnbaar ook één van de moeilijkste. Hoe is Global Goal nummer 16 toepasbaar binnen je bedrijfsvoering?

22 maart 2018

Maak van jouw bedrijf een Serendipity Machine

Interview met Vincent Ariëns van Seats2meet

Seats2meet (S2M) is een plek waar iedereen mag komen werken. Niet in ruil voor euro’s, maar voor kennis. Dit nieuwe model is razend populair en inmiddels draaien meer dan 70 locaties volgens het S2M-principe. Met de nieuwe app The Serendipity Machine kun jij het model ook in jouw koffiezaak, restaurant, winkel of kantoor toepassen.

18 januari 2018

Internationale Vrouwendag: 39 procent starters is vrouw

Vrouwelijk ondernemerschap is 'not about baking cookies'

Het is vandaag Internationale Vrouwendag, een dag die begin twintigste eeuw is ontstaan om op te komen voor de rechten van vrouwen. Ook voor vrouwelijk ondernemerschap maken wereldwijd veel mensen zich hard. Waar staat de vrouwelijke ondernemer van tegenwoordig?

29 november 2017

Wat kan de deeleconomie voor jou betekenen?

Kansen en bedreigingen van de Collaborative Economy

Crowdfunding, crowdsourcing, de deeleconomie, co-creatie: hippe trends, maar wat betekenen ze voor de toekomst? Het project Crowd Expedition onderzoekt hoe ondernemers de oude en nieuwe economie kunnen combineren tot een duurzaam model.

13 januari 2017

Wel of niet innoveren? Check de 3 basisvoorwaarden

Maak een weloverwogen beslissing

Een innovatie begint met een idee en een plan. Op basis van het plan neem je als ondernemer het besluit om wel of niet door te gaan met het idee. Lees alles over de drie basisvoorwaarden waaraan je innovatie moet voldoen.

26 september 2016

Is denken vanuit de klant ‘rocket science’?

Column Bart Groothuis | Klanten binden is moeilijker dan je denkt

Pas geleden had ik een interview met een journalist over mijn nieuwste boek ‘Creëer een band met je klant’ en hij vroeg me: “Bart, alles wat in je boek staat, dat is toch geen ‘Rocket Science’?” En ik begon mijn antwoord met “Nee, natuurlijk niet, want….”, Maar onderweg naar huis zat ik er nog eens goed over na te denken. En ik realiseerde me dat ik het verkeerde antwoord gegeven had.

28 januari 2015

In 7 stappen kansen zien voor innovatie

Waar liggen kansen voor innovatie?

Een innovatie begint als iemand een mogelijkheid ziet om de bestaande situatie te verbeteren. Hoe ontdek je zulke mogelijkheden? Een overzicht van zeven soorten innovatiekansen.

27 oktober 2014

Hangout: snelle groeiers

Met ondernemers Mark Vletter en Jan Post en groei-expert Annegien Blokpoel

Ondanks de recessie zijn er bedrijven die keihard groeien: elk jaar verdubbelen bijvoorbeeld. Hoe ga je daarmee om? Hoe financier je dergelijke groei? Hoe doe je dat met je bedrijfsruimte? Kijk om 12 uur mee naar de hangout!

25 november 2013

Werkt jouw management resultaatgericht?

65 procent werknemers mag níet zelf methode bepalen

Hoe is het management in jouw bedrijf geregeld? Stuur jij op output? Loopt alles lekker en weten je medewerkers waar ze mee bezig zijn? Grote kans dat dit niet het geval is, blijkt uit 'Het eerste nationale onderzoek naar resultaatgericht werken'.

03 oktober 2013

Getoond 1 tot en met 18 van 20 totaal, er zijn meerdere pagina's