Je wilt de buitenwereld graag tonen dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Een keurmerk kan jouw inspanningen nog beter zichtbaar maken.
Met een keurmerk kun je laten zien dat je goed bezig bent en oog hebt voor mens en milieu. Het kan je concurrentievoordeel opleveren doordat je klanten weten dat ze betrouwbaar zaken met je kunnen doen. Er zijn echter zeer veel keurmerken ontwikkeld waar je uit kunt kiezen.
Sectorspecifiek
Hét MVO-keurmerk bestaat niet. Bijna alle keurmerken, standaarden, normen en richtlijnen die zijn opgesteld zijn sectorspecifiek. Verdiep je dan ook in de keurmerken die binnen jouw sector relevant zijn. Kijk hiervoor op de website van MVO Nederland.
OESO-richtlijnen
De OESO-richtlijnen behandelen wel veel verschillende MVO-aspecten. Deze richtlijnen maken duidelijk wat de overheid verwacht van bedrijven in het buitenland op het gebied van MVO. Over verschillende zaken zijn bepalingen vastgelegd, zoals werkgelegenheid, arbeidsverhoudingen, wetenschap, milieu, openbaarmaking van gegevens, mededinging, financiering en belastingen.
Internationaal
Bekende internationale standaarden zijn bijvoorbeeld de ISO-standaarden voor de certificering van managementonderdelen. Sommige van deze standaarden richten zich specifiek op MVO. OokSA 8000, een standaard en verificatiesysteem gericht op werkomstandigheden is opgesteld volgens internationale normen en behandelt zaken als kinderarbeid, gezondheid en veiligheid.
Branche
Daarnaast zijn er nog vele specifieke keurmerken gericht op een bepaalde branche, bijvoorbeeld de BREAAM-NL, gericht op de duurzaamheidsprestatie van gebouwen of bijvoorbeeld de GC Norm, voor duurzame in- of verhuur van externe advies- en interim-diensten.
Consumenten worden steeds bewuster, en kiezen daarbij vaker voor producten en diensten van maatschappelijk verantwoord ondernemers. Als jij bekend wil staan om je mvo, zul je precies aan moeten tonen wat jij doet en welke impact dat heeft. Daar zijn verschillende hulpmiddelen voor.
ISO 26000
Sinds 2010 bestaat de ISO 26000-richtlijn, die je kunt aanhouden om mvo in je bedrijf te implementeren. De Nederlandse normorganisatie NEN heeft de richtlijn vertaald. Mvo is in deze norm onderverdeeld in zeven thema’s, te weten:
Accountability (verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen)
Transparantie
Ethisch gedrag
Respect voor stakeholderbelangen
Respect voor wet- en regelgeving
Respect voor internationale gedragsnormen
Respect voor mensenrechten
De zeven thema’s zijn weer onderverdeeld in 37 subthema’s. Het is geen eisenstellende norm waarmee je een certificaat kunt behalen, maar je kunt wel een zelfverklaring invullen en op elk thema aan- geven hoe jouw bedrijf hier mee omgaat. De zelfverklaring kun je op je eigen website en het publicatieplatform van de NEN publiceren, eventueel met aanvullende vragenlijsten.
Op iso26000scan.nl kun je gratis een scan doen om te zien in hoeverre jouw bedrijf voldoet aan de richtlijn.
Mvo-verslag
Meer weten over het mvo-verslag? De voor- en nadelen van mvo-verslaglegging.
Keurmerken
ISO 26000 is geen keurmerk, maar een richtlijn. Toch is er de laatste jaren een woud aan keurmerken ontstaan. Welke moet je nu aanhouden? Onderzoekster Judy van der Lijke-van Veen van de Sustainbility Company, een bedrijf dat andere bedrijven helpt met duurzaamheid, deed met Elisa Kruiper en Reinier de Nooij onderzoek naar keurmerken. Ze selecteerde tien generieke keurmerken die je als duurzame ondernemer kunt aanhouden.
Business Social Compliance Initiative: arbeidsomstandigheden
CO2 Prestatieladder: energiegebruik / CO2-reductie
Cradle to Cradle: innovatie en circulaire economie
ISO 9001: managementsysteem
ISO 14001: milieu-risicoanalyse en –beleid
MVO Prestatieladder: managementsysteem
OHSAS 18001: arbeidsrisico / veiligheid
SA8000: arbeidsrechten
Verified Carbon Standard: klimaatneutraliteit
MVO Wijzer: algemene MVO norm
Daarnaast zijn er nog negen sectorspecifieke keurmerken die volgens de onderzoekers goed zijn om je mvo-schap te bewijzen.
Barometers: duurzame inkoop + bedrijfsvoering
Blauwe vlag: milieuonderscheiding stranden + jachthavens
Green Globe: toeristenindustrie
Green Key: horeca en hotelwezen
Groen label Kas: glastuinbouw
Transport & Logistiek: toetsing managementsysteem
Maatlat duurzame veehouderij: verduurzamen aquacultuur + dierenwelzijn
Travelife: toeristische sector
Dakmerk: dakbedekking
Transparantiebenchmark
Transparantie is een voorwaarde voor succesvol mvo-beleid. Dankzij social media kunnen klanten en stakeholders snel informatie delen over jouw bedrijf. Als zij vinden dat jij niet verantwoord bezig bent, of dat je je groener voordoet dan je bent, dan komt dit snel uit. Wees dus eerlijk over je bedrijfsvoering en laat ook de dingen zien die minder goed gaan.
Het ministerie van Economische Zaken onderzoekt ieder jaar de verslaglegging op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven die zich hiervoor aanmelden en maakt een ranglijst: de Transparantiebenchmark. Het beste bedrijf en het beste mkb-bedrijf van het jaar worden beloond met de Kristalprijs.